Nemecký autoklub ADAC zverejnil výsledky rozsiahleho testovania pneumatík, v ktorom porovnal až 160 modelov rôznych značiek. Cieľom testu bolo zistiť, ktoré pneumatiky ponúkajú najdlhšiu životnosť a najmenej zaťažujú prostredie produkciou mikroplastov. Výsledky tejto analýzy priniesol slovenský portál Auto Trendy, ktorý upozornil na zaujímavé fakty a prekvapivé umiestnenia niektorých renomovaných výrobcov.
Kráľom testu je Michelin, prémiové značky zaostávajú
Z celkových 160 otestovaných pneumatík vrátane letných (84), zimných (60) aj celoročných (16) si najlepšie počínala značka Michelin. Tá zaznamenala najnižšiu mieru opotrebenia, pričom dokázala dosiahnuť hodnotu tvorby mikroplastov len 52 mg/km/t na jedno vozidlo. Michelin tak podľa hodnotenia ADAC jednoznačne dominoval.
Druhé miesto v teste obsadili pneumatiky Hankook s výsledkom 62 mg/km/t mikroplastov, nasledované výrobcom Continental (63 mg/km/t) a tesne za ním skončila značka Goodyear so 65 mg/km/t mikroplastov. Testom dobre prešli aj niektoré lacnejšie značky, napríklad pneumatiky Kumho (70 mg/km/t) či Falken (72 mg/km/t). Tieto tradične cenovo dostupnejšie alternatívy ukázali, že nižšia cena nemusí automaticky znamenať slabšiu kvalitu pri udržateľnosti.
Naopak, veľkým sklamaním boli výsledky viacerých prémiových značiek. Pneumatiky známych výrobcov Pirelli (76 mg/km/t) a Bridgestone (78 mg/km/t) skončili až na konci tabuľky skúmaných modelov. Najhoršie v teste ADAC dopadla značka Firestone, ktorá uzatvára rebríček s najvyššou nameranou hodnotou až 82 mg/km/t mikroplastov.
EÚ pritvrdzuje, meranie mikroplastov bude povinné
Téma mikroplastov z opotrebovávania pneumatík je čoraz aktuálnejším problémom aj na európskej úrovni. Európska únia aktuálne pripravuje novú emisnú normu Euro 7, v ktorej budú automobilky po prvý raz povinné merať práve množstvo mikroplastového odpadu produkovaného pneumatikami počas homologizácie nových automobilov.
Tieto opatrenia budú v automobilovom sektore predstavovať významnú zmenu, keďže produkcia mikroplastových častíc bola doposiaľ často prehliadaným aspektom znečistenia životného prostredia. Automobilové spoločnosti budú musieť prispôsobiť vývoj a výrobu pneumatík tak, aby nové normy splnili a zamedzili nežiaducim ekologickým dopadom.
Ekonomická výhodnosť ide ruka v ruke s ekológiou
Výsledky testu nemeckého automobilového klubu upozorňujú aj na ekonomickú výhodnosť kvalitnejších pneumatík. Hoci obstarávacia cena špičkových modelov býva vyššia, ich dlhšia životnosť a nižšia produkcia mikroplastov v konečnom dôsledku zaručujú finančné úspory pre vodičov aj menej negatívnych dopadov na ekológiu.
ADAC preto motoristom odporúča, aby pri výbere zvážili nielen počiatočnú investíciu, ale aj celkovú udržateľnosť a dlhodobé náklady spojené s prevádzkou vozidla. Výber pneumatík so zreteľom na ich odolnosť a ekologické vlastnosti je cestou, ako efektívne spojiť ekonomické úspory a ochranu životného prostredia.