Benzíny predávané na európskych čerpacích staniciach dnes obsahujú minimálne 5 percent bioetanolu. Táto úprava vychádza z klimatických záväzkov Európskej únie, ktorá chce týmto krokom znižovať závislosť na fosílnych palivách a minimalizovať ich negatívny vplyv na životné prostredie. Napriek nesporným ekologickým prínosom tohto opatrenia motoristi upozorňujú na praktické problémy, ktoré z nového zloženia benzínu vyplývajú, najmä v prípade starších automobilov.
Nižší výkon vozidiel a zvýšená spotreba paliva
Zavedenie bioetanolu do benzínov v Európe sa negatívne odráža najmä na výkone motorov a ekonomike prevádzky automobilov. Etanol, ktorý je teraz súčasťou palív, má nižšiu výhrevnosť ako tradičný benzín, konkrétne približne o tretinu. V praxi to znamená citeľnú stratu energie v palive, čo má za následok slabší výkon vozidiel, horšiu dynamiku zrýchlenia a v konečnom dôsledku vyššiu spotrebu. Najviac sú tieto negatívne zmeny viditeľné pri jazde v náročných podmienkach – napríklad pri cestovaní do kopcov alebo s úplne naloženým autom.
Experti v tejto súvislosti odporúčajú využívať špeciálne palivové aditíva, tzv. urýchľovače spaľovania. Tieto produkty dokážu citeľne skorigovať negatívne vlastnosti etanolových palív, zvyšujú efektivitu spaľovacieho procesu a čiastočne vracajú vozidlám stratený výkon. Zároveň tieto prísady umožňujú miernu úsporu paliva, čo môže byť vítaným benefitom pre motoristov, ktorí denne jazdia po diaľniciach či v náročnejších podmienkach.
Zvýšená korózia a problémy s palivovou sústavou
Zatiaľ čo problematika nižšieho výkonu a vyššej spotreby je viditeľná prakticky okamžite, druhý rad negatívnych dôsledkov používania benzínov s bioetanolom sa prejavuje postupne. Etanol totiž intenzívne absorbuje vlhkosť zo vzduchu, čo vedie k problémom ako korózia palivovej nádrže a ďalších komponentov benzínovej sústavy auta. Pri dlhšom odstavení vozidiel, napríklad počas zimných mesiacov v garáži, navyše etanol chemicky degraduje, tvorí kyseliny a rôzne usadeniny v palive. Dôsledkom sú následne komplikované štarty motora, problémy s chodom a v ojedinelých prípadoch až závažnejšie poškodenia automobilu.
Aby motoristi predišli týmto komplikáciám, odborníci odporúčajú pravidelné využívanie stabilizátorov paliva a prísad proti korózii. Stabilizátor palivovej zmesi účinne zabraňuje chemickej degradácii benzínu pri dlhšom skladovaní a súčasne výrazne znižuje riziko tvorby usadenín. Tým zaručuje jednoduchší štart aj po dlhšom odstavení. Antikorózne aditíva sú ďalšou účinnou formou prevencie, ktorá obmedzuje negatívne dôsledky vlhkosti nahromadenej v nádrži. Tieto prípravky dokážu rozdrobenú vodu v nádrži premeniť na malé čiastočky, ktoré sú ľahko spaľované počas jazdy, a zároveň chránia povrch kovových komponentov pred hrdzou.
Aditíva ako ekonomická prevencia voči negatívnym dopadom
Pravidelné používanie vhodných palivových aditív sa podľa odborníkov javí v aktuálnej situácii ako najlepšie dostupná prevencia pred nežiaducimi účinkami etanolu. Ekonomicky tieto produkty predstavujú cenovo dostupné riešenie v porovnaní s potenciálne finančne náročnými opravami palivových systémov alebo dôsledkami v podobe vyššej spotreby. Motoristi, ktorí sa prispôsobia novej realite pomocou dostupných aditív, môžu výrazne predĺžiť životnosť svojho vozidla, udržať si pohodlie pri jazde a optimalizovať prevádzkové náklady svojho automobilu.
Napriek všetkým výhradám ku kvalite benzínu s povinným podielom bioetanolu odborníci zdôrazňujú, že ide o nastolenú realitu, ktorej sa motoristi musia prispôsobiť. Zodpovedným prístupom k starostlivosti o vozidlo, správnou voľbou a používaním preventívnych prísad možno minimalizovať dopady tejto legislatívnej zmeny. Investícia do dostupných aditív sa podľa expertov dlhodobo pozitívne odrazí na technickej spoľahlivosti, výkonových parametroch vozidla a celkovej ekonomike jazdy nielen na Slovensku, ale v celej Európskej únii.