Ministerstvo vnútra SR pripravuje významnú reformu spôsobu získavania vodičského oprávnenia. Novela zákona o cestnej premávke, ktorú rezort predložil do medzirezortného pripomienkového konania, počíta s rozsiahlymi zmenami v procese výcviku budúcich vodičov. Ak novelu parlament schváli, do platnosti vstúpi začiatkom decembra 2026.
Zmeny vo výcviku budúcich vodičov
Najvýraznejšou novinkou plánovanou Ministerstvom vnútra SR je zmena postupnosti jednotlivých častí výcviku v autoškolách. Podľa aktuálne platnej legislatívy sa skúška z teoretickej časti a praktickej jazdy konajú až po absolvovaní celého vodičského kurzu. Nový model výcviku však túto schému upraví – najprv sa uskutoční samostatná skúška z teoretických znalostí pravidiel cestnej premávky, po úspešnom splnení ktorej bude smieť žiadateľ pokračovať praktickým výcvikom vo vozidle.
Cieľom tejto úpravy je zabezpečiť, aby sa do praktickej časti výcviku dostali len tí žiaci autoškol, ktorí majú dôkladne osvojené poznatky o pravidlách cestnej premávky. Ministerstvo verí, že opatrenie prispeje k celkovému zvýšeniu bezpečnosti na slovenských cestách a zníži počet potenciálnych dopravných nehôd spôsobených nedostatočnými vedomosťami nových vodičov.
Registrácie na skúšky už len elektronicky
Ďalšou významnou súčasťou navrhovanej reformy je zavedenie plne elektronickej formy prihlasovania na teoretické skúšky. Ministerstvo plánuje spustiť novú elektronickú službu, prostredníctvom ktorej budú žiadatelia podávať prihlášky výlučne digitálnou cestou. Bližšie detaily o tejto elektronickej službe zatiaľ nie sú známe, rezort však predpokladá, že toto opatrenie celý proces urýchli, zjednoduší administratívnu agendu a zabezpečí transparentnosť celého procesu.
Termín účinnosti novely, naplánovaný až na december 2026, poskytne dostatočný priestor autoškolám aj budúcim vodičom, aby na nový systém efektívne prešli a pripravili sa na zmeny s minimálnymi komplikáciami.
Novinky v cestnom zákone: Kolobežky aj prísnejšie tresty
Okrem zmien v spôsobe získavania vodičského preukazu novela obsahuje aj ďalšie, nemenej dôležité opatrenia. Sprísnia sa tresty pre vodičov, ktorí sa dopúšťajú závažných priestupkov opakovane. Polícia pristúpi k výrazne prísnejšiemu posudzovaniu vodičov za výrazné prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti, za ktoré novela označuje prekročenie rýchlosti v obci o 30 km/h a mimo obce o 40 km/h.
Zmeny sa dotknú aj používateľov populárnych elektrických kolobežiek. Nová legislatíva zakáže používanie tých modelov, ktorých maximálna rýchlosť presahuje 25 kilometrov za hodinu. Obmedzenie má predísť riziku kolízií a zabezpečiť bezpečnejšie podmienky na slovenských cestách a chodníkoch.