Slovenská pošta predstavila nový ambiciózny plán rozsiahlej reštrukturalizácie, ktorý začne už v priebehu tohto roka a potrvá celkovo tri roky. Hlavným cieľom transformácie je optimalizovať existujúcu poštovú sieť, výrazne zvýšiť efektivitu vnútorných procesov a zaviesť nové technológie na báze automatizácie a umelej inteligencie. Podľa vedenia spoločnosti to prinesie úspory, lepšie služby zákazníkom a nové pracovné príležitosti.
Optimalizácia siete začína rušením pobočiek v krajských mestách
Prvá etapa reorganizácie poštovej siete prinesie už tento rok zatvorenie 26 pobočiek v krajských mestách. Zákazníkom však budú naďalej k dispozícii všetky doterajšie služby. Tie sa presunú na vybrané takzvané nástupnícke pošty, ktoré budú personálne posilnené. V rámci týchto nových opatrení plánuje Slovenská pošta aj predĺženie otváracích hodín, čím chce minimalizovať negatívny dosah zmeny na zákazníkov.
Podľa prezentovaného harmonogramu budú po krajských mestách nasledovať zmeny aj v okresných mestách, pričom paralelne s týmito opatreniami plánuje spoločnosť začať výraznejšie podporovať franšízový model spolupráce s miestnymi podnikateľmi a obcami. Do roku 2028 by Slovenská pošta chcela dospieť do bodu, kedy bude prevádzkovať celkovo 400 vlastných pobočiek a 1 000 franšízových miest.
Franšízy pomôžu zmierniť dlhodobé ekonomické straty
Rozhodnutie významnej reorganizácie bolo motivované predovšetkým ekonomickými problémami spoločnosti. Z dostupných údajov vyplýva, že zo súčasných 1 900 poštových bodov a 1 365 kamenných pobočiek je viac ako tisíc prevádzok v dlhodobých červených číslach.
Hlavným dôvodom straty je klesajúci počet zákazníkov na pobočkách, výrazné obmedzenie záujmu o tradičnú korešpondenciu aj stagnácia balíkových služieb. Nový plán preto zahŕňa aj rozsiahle zjednodušenie produktovej ponuky a úpravu frekvencie doručovania. K vyššej efektivite majú dopomôcť aj automatizované riešenia, samoobslužné kiosky a rozširujúca sa sieť BalíkoBoxov.
Tri piliere novej stratégie: efektivita, inovácie a viac služieb zákazníkom
Plánovaná transformácia je postavená na troch hlavných pilieroch. Prvým pilierom je konsolidácia prevádzok, vrátane rušenia stratových pobočiek a ich náhrady efektívnejšími franšízovými riešeniami. Druhý pilier zahŕňa zásadné zmeny vo vnútorných procesoch a ich nastavenie tak, aby spoločnosť mohla efektívnejšie reagovať na aktuálne potreby trhu.
Tretí pilier predstavuje zavedenie moderných technologických riešení, vrátane automatizácie vnútropodnikových procesov, robotizácie a implementácie umelej inteligencie. Pošta taktiež oznámila zámer stať sa súčasťou efektívnejšieho poskytovania štátnych služieb občanom, ktoré majú byť široko dostupné na každej jej pobočke už v priebehu tohto roka.
Hoci ide o výraznú organizačnú zmenu, spoločnosť neuvažuje o masívnom prepúšťaní. Transformácia má podľa vedenia Slovenskej pošty priniesť naopak aj vznik nových pracovných miest, predovšetkým v oblasti logistiky, balíkových služieb a doručovania.