Vodiči, ktorí nakupujú ojazdené vozidlá, sa musia pripraviť na ďalšie zdražovanie. Rast cien v segmente jazdených automobilov zaznamenal český trh, kde sa trend podľa odborníkov môže postupne preniesť aj na Slovensko. Situáciu na trhu analyzovala Karolína Topolová, šéfka spoločnosti Aures Holding, pod ktorú patrí aj najväčšia česká sieť autobazárov AAA Auto, v rozhovore pre portál Seznam Zprávy.
Rast cien ojazdených áut pokračuje
Ceny ojazdených automobilov výrazne stúpli v porovnaní s obdobím pred pandémiou COVID-19. Vozidlá vo veku od päť do osem rokov, ktoré sú medzi kupujúcimi najžiadanejšie, stoja v súčasnosti približne 315-tisíc českých korún (asi 12 700 eur). Pre porovnanie, pred pandémiou sa tieto automobily predávali v priemere za 240-tisíc korún (približne 9 700 eur). Súčasný rast ovplyvňuje najmä výrazné zdraženie nových vozidiel, ktoré sa postupne pretavuje aj na sekundárnom trhu.
Analýza odborníkov poukazuje na to, že zvýšenie cien nových automobilov automaticky tlačí na cenovú úroveň jazdených vozidiel. Napriek tomu, že sa ceny ojazdených áut v posledných mesiacoch zdali stabilné, experti očakávajú ich ďalší rast. Zdražovanie nových modelov je obzvlášť citeľné pri niektorých značkách, napríklad česká automobilka Škoda Auto nedávno zvýšila cenu svojich modelov s benzínovým motorom, čo sa má čoskoro pretaviť aj do hodnoty jazdených vozidiel rovnakej značky.
Preferencie zákazníkov zostávajú klasické, elektromobily zaostávajú
Zákazníci stále najviac vyhľadávajú jazdené autá s benzínovým motorom. Vozidlá českej značky Škoda patria aj naďalej medzi najpredávanejšie automobily na sekundárnom trhu. Tradične populárna Škoda Fabia stráca postupne svoje dominantné miesto, no silnú pozíciu si stále udržiavajú modely Octavia Combi a SUV vozidlá Karoq a Kodiaq. Podľa Karolíny Topolovej tvoria automobily značky Škoda až 30 percent všetkých predajov v českých autobazároch siete AAA Auto.
Na druhej strane elektromobily zatiaľ medzi českými zákazníkmi veľký ohlas nezískali. Aj keď Európska únia aktívne podporuje prechod od spaľovacích motorov k elektrickému pohonu, predávajúci konštatujú, že podiel elektromobilov na trhu jazdených vozidiel ostáva malý. Napriek tomu je záujem kupujúcich o elektrické vozidlá mierne rastúci, aj keď tempo je v porovnaní so západoeurópskymi krajinami výrazne pomalšie.
Nový koncept predaja pre klientov jazdených vozidiel
Nárast segmentu jazdených vozidiel podporuje výhodná dostupnosť automobilov ihneď, zatiaľ čo na nové vozidlá zákazníci často čakajú týždne až mesiace. Významná je tiež cenová dostupnosť použitých áut, ktorá láka čoraz viac kupujúcich. Spoločnosť Aures Holding preto plánuje ďalej expandovať, pričom zaviedla nový koncept predaja pod názvom Auto Express.
Tieto menšie kontaktné prevádzky budú dostupné na frekventovaných miestach, napríklad priamo na parkoviskách obchodných centier a supermarketov. Koncept Auto Express by sa mal už čoskoro dostať aj na ďalšie trhy, pričom spoločnosť plánuje jeho otvorenie aj na Slovensku a v Poľsku. Cieľom je byť bližšie zákazníkom a ponúknuť im pohodlný a rýchly spôsob nákupu jazdeného vozidla za dostupnú cenu.