V apríli 2025 britský trh elektromobilov výrazne poklesol v reakcii na nové daňové pravidlá. Vláda zaviedla tzv. Expensive Car Supplement (ECS), nový ročný poplatok vo výške 425 libier, ktorý platia majitelia elektrických vozidiel s kúpou prevyšujúcou 40-tisíc libier. Spolu so základným ročným poplatkom Vehicle Excise Duty (VED), ktorý dosahuje 195 libier, predstavuje toto opatrenie dodatočné zaťaženie až 3 100 libier počas šesťročného obdobia vlastníctva vozidla, čo makroekonomicky ovplyvňuje schopnosť domácností kupovať elektromobily.
Daňové zmeny dramaticky zasahujú predaje
Okamžitým dôsledkom zavedenia nových daňových opatrení je citeľný pokles podielu elektromobilov na celkových predajoch vozidiel. Napriek rekordnej marcovej úrovni, keď elektromobily dosahovali až 25,3 % trhu, podiel elektrických vozidiel už v apríli prudko klesol na 20,4 %. Pokles nastal práve po uvedení ECS, čo predstavuje vážnu komplikáciu pre splnenie dlhodobých cieľov vlády.
Vláda plánuje do roku 2030 dosiahnuť podiel bezemisných vozidiel na predajoch vo výške 80 %, pričom už v roku 2025 je cieľ nastavený ambiciózne na 28 %. Aktuálny vývoj však ukazuje značný nesúlad medzi plánmi a realitou trhu.
Ďalším problémom je výrazný cenový rozdiel medzi elektromobilmi a ich spaľovacími konkurentmi. Priemerná cena elektrického vozidla v Británii sa pohybuje približne na úrovni 50-tisíc libier, čo je o takmer 10-tisíc libier viac ako porovnateľné automobily so spaľovacími motormi. Táto cenová diskrepancia v kombinácii s novými daňami obmedzuje dostupnosť elektrických vozidiel pre súkromných zákazníkov. Navyše, firemní klienti, ktorí tvoria až 89,3 % všetkých nákupov nových elektromobilov, stále využívajú priaznivejšie podmienky cez znížené sadzby dane z tzv. Benefit-in-Kind (BIK).
Automobilový sektor apeluje na vládu
Hlavní hráči automobilového odvetvia v Spojenom kráľovstve, vrátane spoločností ako Stellantis a Ford, vyjadrili zásadnú nespokojnosť s aktuálnym daňovým zaťažením. Výrobcovia upozorňujú, že súčasné opatrenia majú nepriaznivý vplyv na transformáciu dopravného sektora smerom k elektromobilite. Situáciu označujú za neudržateľnú, pričom varujú pred dlhodobým spomalením trhu a negatívnymi následkami pre konkurencieschopnosť britského automobilového priemyslu.
Britská vláda už na tieto pripomienky začala reagovať. Podľa oznámení ministerky dopravy Lilian Greenwood kabinet momentálne posudzuje možnosť úpravy limitu ECS pre bezemisné vozidlá tak, aby značne uľavil daňovému tlaku na občanov. Hovorca rezortu dopravy zopakoval, že vláda intenzívne zvažuje zasiahnuť do pravidiel už v najbližších fiškálnych opatreniach.
Cenovo dostupnejšie vozidlá môžu naštartovať stagnujúci trh
Automobilový trh by v blízkej budúcnosti mohli oživiť nové modely od veľkých výrobcov, ako sú Renault, Volkswagen a skupina Stellantis. Tieto spoločnosti plánujú uviesť na trh cenovo dostupnejšie elektromobily, ktoré by mohli pritiahnuť širšie spektrum zákazníkov. Kombinácia nových, finančne prístupnejších modelov spolu s možnou úpravou existujúcich daňových opatrení by mohla vytvoriť pozitívny synergický efekt a podporiť rýchlejšie napĺňanie dlhodobých elektrifikačných plánov vlády.
Odborná verejnosť však upozorňuje, že rýchlosť zásahu bude rozhodujúca. Pomalá či oneskorená úprava súčasnej ECS schémy totiž môže ešte výraznejšie znížiť motiváciu spotrebiteľov uvažovať nad nákupom elektrického automobilu, čo by ohrozilo splnenie strategických záväzkov krajiny aj budúcnosť samotného automobilového sektora v Spojenom kráľovstve. Zodpovednosť za ďalší vývoj trhu tak bude výrazne závisieť práve od flexibility vlády a promptnosti jej reakcie.