Slovensko sa pripravuje na masívnu modernizáciu železničnej siete. Minister dopravy Jozef Ráž spolu s generálnym riaditeľom Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Ivanom Bednárikom oznámili rozsiahly projekt obnovy, ktorý významne zvýši kvalitu vlakovej dopravy v regiónoch po celej krajine. Státisícové investície prinesú cestujúcim výrazne vyšší komfort, lepšiu bezpečnosť a zvýšenie spoľahlivosti spojov. Projekt je financovaný hlavne zo zdrojov Plánu obnovy a odolnosti a jeho celková hodnota dosahuje približne 220 miliónov eur.
Modernizácia ôsmich regionálnych tratí
Konkrétne detaily modernizácie zatiaľ ministerstvo dopravy a ŽSR nezverejnili, podľa dostupných informácií však súčasťou veľkého investičného plánu bude komplexná rekonštrukcia ôsmich regionálnych železničných tratí naprieč Slovenskom. Sú medzi nimi pravdepodobne trate zásadné pre každodenných cestujúcich, využívané pri dochádzaní za prácou, do škôl či zdravotníckych zariadení.
Modernizácia by mala železničnú dopravu významne zatraktívniť a podporiť nárast cestujúcich, ktorí uprednostnia železnicu pred osobnou automobilovou dopravou. Kľúčovým cieľom ministerstva dopravy je totiž znížiť závislosť obyvateľov na autách tým, že vytvorí podmienky pre spoľahlivú, rýchlu a komfortnú verejnú dopravu. Železnica sa má tak stať praktickou každodennou alternatívou pre občanov v regiónoch.
Významné zdroje financovania zo zdrojov EÚ
Plán obnovy a odolnosti predstavuje hlavnú časť prostriedkov, ktoré budú využité v rámci prvotnej fázy obnovy tratí. Generálny riaditeľ ŽSR Ivan Bednárik však informoval, že tento zdroj financovania je len súčasťou celkovej stratégie modernizácie slovenskej železničnej siete. Celkovo je totiž na železničné projekty z Plánu obnovy vyčlenených od 518 do 527 miliónov eur, ktoré pokryjú až 12 rôznych projektov.
Masívne investície prichádzajú tiež z európskeho programu Connecting Europe Facility (CEF). Podľa generálneho riaditeľa ŽSR bolo v rámci tohto programu na Slovensku už preinvestovaných približne 500 miliónov eur a celkový objem čerpaných finančných prostriedkov by mal dosiahnuť až 1,6 miliardy eur. Tieto zdroje signalizujú dlhodobú a strategickú obnovu železničnej infraštruktúry na Slovensku.
Železnica ako motor regionálneho rozvoja
Obnova lokálnych tratí neprispieva len k zvýšeniu mobility obyvateľov, ale očakáva sa aj pozitívny dopad na rozvoj miestnych ekonomík a podporu cestovného ruchu. Lepšie trate prispejú k zatraktívneniu regiónov ako destinácií pre turistov, pričom zmodernizovaná infraštruktúra by mohla pritiahnuť aj nové obchodné príležitosti.
Ministerstvo dopravy očakáva, že po realizácii plánovaných modernizácií sa výrazne zvýši nielen komfort pri cestovaní vlakmi, ale predovšetkým celková vitalita regiónov naprieč Slovenskom. Práve kvalitná a dostupná železničná doprava je podľa ministerstva kľúčovým faktorom vyváženého regionálneho rozvoja, ktorý Slovensko potrebuje.
Minister dopravy Jozef Ráž tiež zdôraznil, že štát vníma obnovu železničnej infraštruktúry ako kontinuálny proces a avizoval záujem o ďalšie investície a pokračovanie v obdobných projektoch aj v nasledujúcich rokoch. Výsledkom by mala byť modernejšia, ekologickejšia a efektívnejšia verejná doprava, ako aj výrazný krok smerom k udržateľnej mobilite pre všetkých obyvateľov Slovenska.