Kúpa ojazdeného auta je pre mnohých Slovákov lákavou alternatívou k novému vozidlu, najmä pre atraktívnu cenu. Spoľahlivosť starších áut však jednoznačne nie je rovnomerná a pri vysokom nájazde kilometrov sa výrazne líši. Najnovšie zverejnené údaje francúzskeho ústredného technologického orgánu UTAC prinášajú varovanie aj podstatné rady, ktoré vozidlá sa oplatí kúpiť aj po nájazde nad 200-tisíc kilometrov a ktorým je lepšie sa oblúkom vyhnúť.
Mercedes či Audi medzi spoľahlivými lídrami
Štatistika UTAC, ktorá v roku 2024 analyzovala výsledky technických kontrol takmer 4 miliónov vozidiel, ukázala jasné rozdiely medzi spoľahlivosťou jednotlivých automobilových značiek a modelov. Výsledky zohľadnili iba modely, ktoré absolvovali minimálne 5-tisíc kontrol, čo zabezpečilo vysokú mieru reprezentatívnosti údajov.
Medzi najspoľahlivejšie modely, ktorým sa najlepšie darilo aj po nájazde vyššom ako 200-tisíc kilometrov, patrí predovšetkým Audi Q5 prvej generácie. Tá si pri STK dokázala udržať úspešnosť až 84,87 percenta. K nemeckej prémiovej značke Audi sa pripojilo aj ďalšie SUV, konkrétne švédske Volvo XC60 prvej generácie s podobne nízkym podielom neúspešných vozidiel na úrovni iba 15,24 percenta.
Viaceré nemecké prémiové značky, ako BMW a Mercedes-Benz, si taktiež udržali vysokú mieru spoľahlivosti aj pri vozidlách s výrazne väčším opotrebením. BMW radu 3 šiestej generácie dosiahlo mieru neúspešných kontrol len 16,94 percenta, Mercedes-Benz triedy E štvrtej generácie sa s hodnotou 18,1 percenta zaradil rovnako medzi najlepších. Úspech zaznamenalo aj známe terénne vozidlo Toyota Land Cruiser tretej generácie s 18,27 percenta neúspešných kontrol.
Rizikové autá s vysokou mierou neúspešnosti
Na opačnom spektre spoľahlivosti figurujú modely, ktorým by sa mali motoristi radšej vyhnúť. Zďaleka najhoršie dopadli talianske vozidlá Alfa Romeo 147 a Alfa Romeo GT, ktoré na STK neuspejú v alarmujúcich 45,63 percentách prípadov pri nájazde okolo 200-tisíc kilometrov. Ich najčastejšími problémami sú nadmerné emisie, zlá kondícia podvozku či korodujúca karoséria.
Z francúzskej produkcie si veľmi zle počínali staršie modely Peugeot 106 (42,94 percenta neúspešných STK), Renault Clio prvej generácie (41,6 percenta) alebo malé mestské vozidlo Twingo I s 40,27 percentným neúspechom. Výrazné ťažkosti majú aj majitelia áut Opel Meriva I alebo Opel Astra druhej generácie s viac než 40-percentnou neúspešnosťou. Medzi vozidlami s nelichotivými výsledkami figuruje aj Volkswagen Polo, Citroën Saxo a veľký sedan Citroën C5 prvej generácie.
Na čo myslieť pred kúpou ojazdeného vozidla
Rozhodovanie, či si auto s vysokým počtom najazdených kilometrov vôbec zakúpiť, by malo závisieť od viacerých faktorov. Okrem samotnej spoľahlivosti konkrétneho modelu je nutné preveriť podrobnú servisnú históriu vozidla, rôzne štatistiky z technických kontrol, ako aj aktuálny technický stav automobilu. Dobre zvolené a spoľahlivé vozidlo môže vodičom ušetriť značné množstvo finančných prostriedkov, ktoré by inak museli byť pravidelne vynakladané na opravy.
Kvalitný výber ojazdeného vozidla tak jednoznačne predstavuje investíciu, ktorá môže byť výhodná, no bez dôkladného výskumu a obozretnosti majú vodiči vysokú pravdepodobnosť, že ich čakajú starosti a navyše aj nemalé investície do následných opráv problémového automobilu.