Európska únia oficiálne schválila nové pravidlá týkajúce sa emisných limitov pre osobné automobily a dodávky, ktoré prinášajú automobilkám väčšiu flexibilitu. Významnou zmenou je predĺženie obdobia pre vypočítanie priemerných hodnôt emisií oxidu uhličitého (CO₂) z pôvodného jedného roka na tri roky. Rozhodnutie padlo na májovom zasadnutí ministrov pre európske záležitosti v Bruseli a nadobudne platnosť ihneď po zverejnení v Úradnom vestníku EÚ.
Trojročný priemer poskytne výrobcom väčšiu flexibilitu
Doterajšie pravidlá Európskej únie nútili automobilky každý rok dokazovať splnenie emisných cieľov, ktoré boli stanovené na úrovni 93,6 gramov CO₂ na kilometer na jedno predané vozidlo. Automobilky, ktoré limit presiahli, doposiaľ čelili pokute vo výške 95 eur za každý gram nad určenou hranicou. Nové pravidlá umožňujú vypočítať hodnoty emisií ako priemernú hodnotu za celé trojročné obdobie rokov 2025 až 2027. To znamená, že automobilky môžu výkyvy v jednom roku následne kompenzovať nižšími emisiami v nasledujúcich rokoch.
Táto možnosť vyrovnávania emisných hodnôt poskytne výrobcom áut priestor na plánovanie a investície do ekologickejších technológií. Ak sa však počas celého trojročného sledovaného obdobia ukáže, že priemerné emisie stále prevyšujú povolený limit, pokutám sa už nevyhnú. Podľa expertov predstavuje táto úprava zásadnú úľavu pre celý sektor, ktorému pomôže lepšie zvládnuť prechod k prísnejším environmentálnym normám.
Automobilový priemysel dostal šancu dobehnúť konkurentov z USA a Číny
Jedným zo zásadných dôvodov schválenia upravených emisných pravidiel je snaha Európskej únie zachovať konkurencieschopnosť svojich domácich výrobcov proti medzinárodnej konkurencii, predovšetkým zo Spojených štátov a Číny. Automobilový sektor pritom patrí medzi strategicky najdôležitejšie oblasti hospodárstva Európskej únie – podieľa sa približne 14 percentami na európskom hrubom domácom produkte (HDP) a zabezpečuje zamestnanie pre zhruba 13 miliónov Európanov.
Napriek výraznej ústretovosti nových pravidiel však zostáva pre automobilky stále veľkým problémom relatívne nízky podiel elektromobilov, ktorých predaj momentálne tvorí približne len 15 percent celkového počtu predaných vozidiel. Podľa viacerých odborníkov je práve rozvoj elektromobility nevyhnutným predpokladom pre úspešné splnenie emisných cieľov, ktoré v budúcnosti EÚ opakovane pritvrdzuje.
Dočasné zmiernenie pred príchodom prísnych opatrení od roku 2035
Automobilový sektor prijal tieto zmeny s optimizmom a víta možnosť dodatočných úspor, ktoré bude môcť následne investovať do rozvoja moderných technológií či elektromobility. Výhodu flexibilnejších pravidiel bude však možné využívať iba dočasne. EÚ totiž naďalej presadzuje plán úplného zákazu predaja vozidiel so spaľovacím motorom, ktorý má vstúpiť do platnosti už v roku 2035.
Aj keď aktuálny krok poskytuje výrobcom automobilov nezanedbateľné benefity a viac času na adaptáciu, predstavitelia sektora si uvedomujú nutnosť čo najrýchlejšie investovať do ekologických alternatív. Experti zároveň odporúčajú automobilkám nespoliehať príliš na krátkodobý priestor, ktorý dostali, a naďalej sa intenzívne pripravovať na dlhodobý radikálny odklon od fosílnych palív v doprave.
Realita nasledujúcich rokov teda podľa odborníkov predstavuje pre európsky automobilový sektor zásadnú výzvu. Nové pravidlá, aj keď poskytujú určitú voľnosť, neodstraňujú nutnosť ďalších systematických investícií do posilnenia pozície elektromobilov a iných ekologických technológií. Automobilový priemysel, vzhľadom na svoju kľúčovú úlohu pre európsku ekonomiku, tak naďalej ostáva jednou z priorít Európskej únie aj v nasledujúcich rokoch.