Európska komisia navrhuje, aby v členských štátoch Európskej únie prestala platiť povinnosť lekárskych prehliadok na preukázanie zdravotnej spôsobilosti držiteľov vodičských preukazov. Tento nový prístup v legislatíve nahradí kontroly lekárom systémom sebahodnotenia vodičov, ktorý má za cieľ zvýšiť osobnú zodpovednosť motoristov. Návrh vyvolal diskusiu medzi odborníkmi, ktorí hovoria o možných rizikách i výhodách nového systému.
Jednoduchý dotazník namiesto lekárskych prehliadok
Základom nového modelu, ktorý navrhuje Európska komisia, bude pravidelný zdravotný dotazník. Motoristi ho budú musieť vyplniť vždy, keď budú obnovovať platnosť svojho vodičského preukazu. Povinnosť sebahodnotenia sa pritom už nebude týkať len starších vodičov a profesionálnych šoférov, ale vzťahovať sa bude na všetkých držiteľov vodičských oprávnení bez rozdielu veku.
Dotazník má byť jednoduchý a zrozumiteľný, pričom sa zameria najmä na oblasti ako zraková ostrosť, reakčné schopnosti, reflexy a výskyt prípadných chronických ochorení. Ak vodič počas sebahodnotenia zistí nedostatky, ktoré by mohli ohroziť jeho schopnosť vedenia motorového vozidla, komisia odporučí dobrovoľné obmedzenie jazdenia alebo informovanie príslušných úradov. Členské štáty si zároveň zachovajú právomoc požadovať dodatočné lekárske prehliadky od vodičov v rizikových kategóriách, napríklad u seniorov. Na Slovensku je preto možné, že pre starších vodičov zostanú súčasné pravidlá povinných lekárskych kontrol zachované.
Nový systém prináša výhody aj riziká
Európska únia očakáva od nového systému zvýšenie zodpovednosti medzi vodičmi, keďže práve samotní motoristi majú podľa nej najlepší prehľad o svojom zdravotnom stave. Zámerom komisie je znížiť počet situácií, keď sa zdravotné problémy prejavia krátko po klasickom lekárskom vyšetrení, avšak ostávajú bez odhalenia lekárom, čo môže viesť k dopravným nehodám.
Na druhej strane, niektorí odborníci upozorňujú na možné slabiny a riziká nového prístupu. Najväčším problémom je podľa nich riziko, že motoristi svoj zdravotný stav podcenia alebo ho dokonca vedome zataja. Eliminácia objektívneho posúdenia zdravotníkom by teda paradoxne mohla niektoré komplikácie zhoršiť a prispieť k vyššiemu počtu nehôd.
Aby sa toto riziko minimalizovalo, Európska komisia odporúča členským krajinám dôkladne informovať verejnosť prostredníctvom cielených kampaní. Tie by mali motoristov upozorniť na vážnosť ich sebahodnotenia a podporiť ich pri realistickom posudzovaní svojho zdravia alebo vyhľadaní rady odborníka, pokiaľ majú zdravotné pochybnosti.
Slovensko čaká príprava a približovanie nových pravidiel
S implementáciou novej metódy posudzovania zdravotnej spôsobilosti vodičov je na Slovensku spojená potreba úzkej spolupráce ministerstiev dopravy a zdravotníctva. Obe rezorty budú musieť spoločnou koordináciou pripraviť konkrétne pokyny a usmernenia, aby vodiči dokázali sebahodnotenie vykonávať čo najdôslednejšie a objektívne.
Hlavným cieľom pripravovaných zmien v legislatíve je predovšetkým zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky, obmedziť počet nehôd, ktoré vzniknú kvôli zdravotným komplikáciám vodičov, a zároveň znížiť administratívnu náročnosť spojenú s lekárskymi kontrolami. V prípade, ak motoristi k sebahodnoteniu pristúpia zodpovedne, táto legislatívna zmena môže mať pozitívny vplyv na bezpečnosť ciest na Slovensku.
Výsledný úspech nového systému bude však v konečnom dôsledku závisieť predovšetkým od zodpovednosti samotných vodičov a efektívneho šírenia informácií zo strany kompetentných slovenských orgánov.
Európska únia už v minulosti schválila ďalšie opatrenia zamerané na bezpečnosť vodičov, medzi ktoré patrí napríklad zavedenie systému, ktorý automaticky obmedzuje rýchlosť v motorových vozidlách. Tento krok sa týka všetkých slovenských šoférov a je ďalším príkladom úsilia únijných orgánov smerom k vyššej bezpečnosti na európskych cestách.