Taxi služba Uber pripravuje v Európe revolúciu v doprave – už budúci rok plánuje zaviesť autonómne taxíky bez vodiča. Londýn bude prvým európskym mestom, kde sa tieto robotické vozidlá objavia v uliciach, a to už na jar 2026. Technologickým partnerom projektu je britská spoločnosť Wayve, špecializujúca sa na umelú inteligenciu v doprave.
Robotaxíky získali podporu britskej vlády
Vývoj technológie dodáva britská firma Wayve, ktorá už úspešne testovala svoje systémy v Miláne, Tokiu a v americkej Montane. Automobily vybavené množstvom senzorov, kamier a pokročilých algoritmov umelej inteligencie majú byť schopné jazdiť úplne autonómne, teda bez ľudskej asistencie.
Britská vláda tento projekt aktívne podporuje a už vydala potrebné oficiálne povolenia. Táto podpora vyjadruje dôveru v technológiu, ktorá by podľa ministerstva dopravy mohla významne znížiť počet dopravných nehôd. Autonómne vozidlá sú totiž vybavené rýchlymi reakčnými schopnosťami a dokážu striktne dodržiavať všetky cestné pravidlá. Okrem toho nedochádza k únave vodiča, ktorá je častou príčinou cestných incidentov pri klasickom šoférovaní.
Zároveň britské úrady zdôrazňujú, že zavedenie autonómnych vozidiel nemusí znamenať ohrozenie zamestnanosti. Naopak, očakáva sa, že v sektore vznikne približne 38-tisíc nových pracovných miest, najmä v oblastiach ako programovanie, údržba vozidiel či infraštruktúry.
Obavy verejnosti a bezpečnostné riziká autonómnej jazdy
Napriek jednoznačným výhodám nemá autonómna doprava len priaznivcov. Verejnosť zatiaľ nie je pevne presvedčená o bezpečnosti robotických vozidiel, najmä kvôli potenciálnym rizikám spojeným s technickými chybami umelej inteligencie. Napríklad softvér automobilu môže zaznamenať tzv. „halucinácie“, pri ktorých by vozidlo mohlo reagovať neprimerane či nebezpečne.
Ďalšou oblasťou vzbudzujúcou opatrnosť sú možné útoky zo strany hackerov, ktorí by mohli prevziať kontrolu nad vozidlom na diaľku. Ďalším bodom pozornosti je klimatická výzva – britské pravidelné dažde môžu predstavovať vážnu prekážku pre senzory robotaxíkov, čím by mohli ovplyvniť schopnosť vozidiel presne vyhodnotiť situáciu v doprave.
Rozšírenie po Európe vrátane Slovenska zatiaľ neisté
Zatiaľ čo Veľká Británia už budúci rok privíta prvé Uber robotaxíky v uliciach Londýna, osud takejto služby v ďalších európskych mestách zostáva nejasný. Aktuálna legislatíva na Slovensku napríklad neumožňuje prevádzku vozidiel bez vodiča. Pokiaľ by sa služba Uber robotaxíkov mala rozšíriť aj k nám, bola by potrebná zásadná zmena pravidiel cestnej premávky.
V zahraničí sú robotaxíky už etablované napríklad v amerických mestách San Francisco, Phoenix či Los Angeles a svoje miesto našli aj v Číne. O podobnej forme dopravy aktívne uvažujú Spojené arabské emiráty a Japonsko.
Hoci klasickí taxikári a jazdy s ľudským vodičom ešte dlho zostanú prvou voľbou pre väčšinu obyvateľov, autonómne taxíky sa postupne budú dostávať čoraz viac do bežného života. Budúce roky preto ukážu, či sa autonómna doprava stane novým štandardom aj na našich cestách.