Už od októbra 2025 začína pre slovenské banky platiť nová povinnosť, ktorá významne posilní bezpečnosť bankových prevodov v celej krajine. Európska únia týmto opatrením reaguje na potrebu obmedziť chybné a neoprávnené platby v rámci SEPA priestoru. Z výsledkov tejto regulácie budú profitovať nielen súkromní klienti bánk, ale aj živnostníci a firmy.
Pred prevodom peňazí overenie príjemcu
Podstatou tejto dôležitej zmeny je systém automatického overovania názvu príjemcu platby podľa jeho účtu (IBAN). Pri každej platbe klient zadá nielen číslo účtu, ale aj meno osoby alebo názov firmy, ktorej posiela peniaze. Banka následne ihneď overí, či tieto údaje zodpovedajú evidencii prijímajúcej finančnej inštitúcie. Výsledok tejto kontroly dostane klient ešte pred potvrdením platobného príkazu.
Novinka zahŕňa štandardné SEPA prevody, no rovnako aj čoraz populárnejšie okamžité platby. Banky majú povinnosť tento prvok bezpečnosti ponúkať, hoci samotný klient nie je povinný údaje vypĺňať. Ak však meno alebo názov príjemcu neuvedie, banka nebude schopná vykonať verifikáciu a upozorní klienta, že takýto prevod nemusí byť bezpečný. Klient môže platbu realizovať aj napriek tomu, ale riskuje, že prostriedky pošle na účet neprávneho príjemcu.
Drobné chyby nebudú problémom, väčšie už áno
Mechanizmus postupu bánk pri overovaní bude rôzny. Tatra banka už oznámila, že ich systém dokáže rozpoznať a automaticky korektne opraviť menšie preklepy v názvoch príjemcov. Ak pôjde len o malú chybu, napríklad prehodené písmená alebo drobný preklep, banka klientom poskytne správnu verziu údajov uložených v bankovom systéme.
V prípade výraznejších rozdielov medzi zadanými údajmi a údajmi v bankovej databáze však klient dostane upozornenie na možné riziko neoprávneného prevodu. Odporučením je v tomto prípade ešte raz kontaktovať príjemcu a skontrolovať si všetky údaje pred dokončením celej transakcie. Konečné rozhodnutie, či platbu uskutočniť alebo stornovať, zostáva však na klientovi.
Odporúčania pre podnikateľov
Banky zároveň vysielajú jasný apel pre podnikateľov, aby pri fakturácii a finančných pokynoch dôkladne uvádzali názov svojej firmy alebo vlastníka účtu. V prípade akýchkoľvek zmien názvu spoločnosti by podnikatelia mali bezodkladne aktualizovať tieto informácie u svojej banky. Pri takomto ohlásení banky zvyčajne požadujú aktuálny dokument vydaný Obchodným registrom ako potvrdenie zmien.
Týmto proaktívnym prístupom podnikatelia predídu situáciám, ktoré by mohli viesť k zamietnutiu alebo oneskoreniu platby v dôsledku nezhody overovaných údajov. Banky už teraz dôrazne odporúčajú, aby firmy pravidelne kontrolovali presnosť svojich fakturačných údajov, čím by si vopred zabezpečili hladkú integráciu tejto významnej bezpečnostnej novinky.