S príchodom leta narastá počet slovenských motoristov, ktorí jazdia vo vozidle v nevhodnej obuvi. Podľa bezpečnostných expertov môžu populárne žabky, sandále, obuv na opätkoch alebo dokonca bosé nohy vážne narušiť schopnosť bezpečne ovládať automobil a spoločne s vysokými teplotami zhoršovať situáciu na cestách. Takéto správanie môže nielen viesť k nehodám, ale zároveň ovplyvniť výšku poistného plnenia, na ktoré majú vodiči nárok.
Európske krajiny sprísňujú pokuty za nevhodnú obuv
Na Slovensku ani v susednom Česku zákon neurčuje konkrétny typ obuvi, v ktorej smie vodič sadnúť za volant. Platí však zásada, že musí mať vozidlo neustále pod kontrolou a obuv by nemala brániť bezpečnému ovládaniu pedálov. Napriek tomu viaceré populárne dovolenkové destinácie, kam Slováci často cestujú autom, pristúpili k výraznejšiemu regulovaniu obuvi za volantom.
Španielsko, ktoré každý rok navštevuje množstvo slovenských dovolenkárov, udeľuje za jazdu v žabkách alebo sandáloch pokutu až do výšky 200 eur. Podobnú reguláciu prijalo aj Nemecko, kde vodiči môžu dostať pokutu vo výške 30 eur za jazdu v nevhodnej obuvi alebo kompletne naboso. Navyše, ak dôjde k dopravnej nehode a polícia pri vyšetrovaní uzná, že nehoda mohla byť spôsobená práve nevhodnou obuvou, môže poisťovňa výrazne znížiť poistné plnenie, aj keď vodič nebol hlavným vinníkom.
Rakúsko, Taliansko či Maďarsko, ďalšie časté destinácie slovenských motoristov, síce vo svojich predpisoch obuv nešpecifikujú do takej miery, no zákony dávajú policajtom právomoc pokutovať vodiča, ak usúdia, že nosením nevhodnej obuvi ohrozoval bezpečnosť premávky. Tieto prípady sú však posudzované individuálne a v praxi môžu taktiež viesť k zložitejším riešeniam poistných udalostí.
Bezpečnostné riziká nekvalitnej obuvi ovplyvňujú poistné plnenia
Bezpečnostní špecialisti varujú, že práve sandále, žabky alebo voľné topánky môžu spôsobiť vážne nehody tým, že skĺznu z nohy alebo sa dokonca zaklinia pod pedálmi. To isté platí o módnej obuvi s vysokými a hrubšími podrážkami, ktoré výrazne znižujú citlivosť pri ovládaní pedálov a narúšajú schopnosť vodiča primerane reagovať v kritických situáciách.
Zároveň odborníci zdôrazňujú, že jazda naboso predstavuje taktiež značné riziko. V prípade nehody neponúka chodidlu žiadnu ochranu a následky môžu byť omnoho vážnejšie. Poisťovne v celej EÚ si túto problematiku čoraz viac uvedomujú a veľmi dôkladne skúmajú okolnosti dopravných nehôd. Ak sa na základe policajných záznamov preukáže, že vodičove obutie mohlo ovplyvniť jeho schopnosť bezpečne ovládať vozidlo, poisťovne majú právo znížiť poistné plnenie vrátane zavedenia spoluúčasti.
Univerzálne riešenie: Rezervná obuv v aute
Dopravní špecialisti odporúčajú vodičom, aby počas letných mesiacov vždy vnímali, akú obuv zvolia na riadenie vozidla. V ideálnom prípade by si mali pred jazdou obuť uzavreté topánky s pevnou podrážkou, ktoré umožňujú spoľahlivú manipuláciu s pedálmi a minimalizujú riziko šmyku alebo straty obuvi.
Jednoduchým, no efektívnym a populárnym riešením v zahraničí je mať v aute náhradnú obuv určenú výlučne na jazdu. V praxi to znamená, že vodič do auta prichádza v letných sandáloch alebo inom pohodlnom obutí, následne sa prezúva do bezpečnejších topánok pripravených v kufri či inom úložnom priestore vozidla. Po skončení jazdy sa ľahko prezúva späť. Táto rada sa v segmente bezpečnosti považuje za univerzálnu a platí nielen pre letnú, ale aj pre zimnú sezónu, keď masívna alebo mokrá zimná obuv rovnako znižuje bezpečnosť jazdy.
Slovenskí vodiči by mali preto myslieť na to, že správne zvolená obuv môže byť pri neočakávaných udalostiach rozhodujúca. Správny výber obuvi za volantom prispieva nielen k vyššej bezpečnosti, ale aj k bezproblémovému riešeniu pri prípadných kolíziách a následnom vybavovaní poistných udalostí.