Rušenie pobočiek Slovenskej pošty v Košiciach vyvoláva medzi obyvateľmi mesta výraznú nespokojnosť. V reakcii na ekonomické výzvy a pokles počtu zákazníkov Slovenská pošta pristúpila k ukončeniu prevádzky celkovo šiestich pobočiek, čo sa priamo dotkne tisícov ľudí, ktorí tieto služby pravidelne využívali. Mestský úrad v Košiciach vyjadril ostrý nesúhlas s týmto rozhodnutím a v nedávnych rokovaniach žiadal prehodnotenie celého procesu. Vedenie Slovenskej pošty však svoje rozhodnutie označilo za konečné a ďalšie zmeny odmietlo.
Prvou zatvorenou pobočkou je Pošta 5 v OC Cassovia
Ako prvá svoju činnosť ukončila pobočka Pošty 5 v OC Cassovia v mestskej časti Juh. Táto lokalita bola medzi obyvateľmi Košíc obľúbená najmä pre jej dostupnosť a bezbariérové riešenia. Slovenská pošta argumentuje svoje rozhodnutie vysokými nákladmi na prenájom priestorov v spojení s klesajúcou návštevnosťou. Miestni zástupcovia však upozorňujú, že ukončenie prevádzky zásadne poškodí stovky domácností v blízkom okolí, osobitne seniorov a ľudí bez moderných digitálnych znalostí, ktorým táto konkrétna pobočka výrazne uľahčovala každodenný život.
Zatvorenie pobočky v OC Cassovia totiž znamená zložitejšiu dostupnosť služieb, ako sú platoby šekov, doručovanie dôchodkov či prevzatie zásielok. Najmä starší občania odteraz musia hľadať alternatívne lokality, čo môže spôsobiť značné logistické komplikácie a nepohodlie.
Náhradné riešenia ponúka pošta v OC Astoria a OC Optima
Zástupcovia Slovenskej pošty trvajú na tom, že dostupnosť ich služieb v Košiciach napriek zmenám nebude výrazne narušená. Posilnené a prevádzkovými hodinami upravené budú iné pobočky, medzi nimi predovšetkým Pošta 3 v OC Astoria a Pošta 7 v OC Optima.
Pošta 3 v OC Astoria bude pre klientov otvorená od pondelka do piatka od 8:00 ráno do 18:00 večer, pričom počas stredy budú prevádzkové hodiny predĺžené až do 19:00 hod. Zámerom posilnenia práve tejto pobočky je zvládnuť očakávaný nárast počtu návštevníkov z okolitých štvrtí, ktorí stratili dostupnosť zrušených pracovísk.
Ešte dlhšie a flexibilnejšie prevádzkové hodiny získala Pošta 7 v OC Optima, otvorená v pracovné dni od 9:00 ráno do 20:00 večer a cez víkendy od 14:30 do 20:00 hod. Výhodou tejto pobočky je okrem iného aj jednoduchá dostupnosť verejnou dopravou, dostatok parkovacích miest a bezbariérové prostredie, ktoré by malo vyhovovať širokej škále klientov.
Obyvatelia a mesto vyjadrujú obavy o dostupnosť verejných služieb
Aj napriek zavádzaniu náhradných riešení sa medzi obyvateľmi a miestnymi predstaviteľmi stále ozývajú hlasy upozorňujúce na sociálny rozmer tohto rozhodnutia. Mestský úrad v Košiciach upozorňuje predovšetkým na riziká pre seniorov, zdravotne znevýhodnených a občanov bez digitálnych zručností, ktorým zrušené pobočky zásadne komplikujú dostupnosť základných služieb.
Aj keď Slovenská pošta tvrdí, že alternatívne riešenia sú dostatočné, očakáva sa, že nasledujúce týždne poskytnú jasnejšiu odpoveď, do akej miery budú obyvatelia spokojní s dostupnosťou služieb po reorganizácii poštovej siete v meste. Skúsenosti z Košíc môžu navyše slúžiť aj ako zásadný podnet pre iné regióny Slovenska, kde sa uvažuje o podobnom reštrukturalizačnom procese.
Z dlhodobého hľadiska tak zostáva otvorenou otázkou, či úsporné opatrenia a zatváranie lokálnych poštových pracovísk neprinesú viac negatív ako pozitív, predovšetkým pre tie skupiny obyvateľstva, ktoré sú na dostupnosť fyzických služieb najviac odkázané.