Automobilový priemysel v Európskej únii získal vítaný priestor na prispôsobenie sa ekologickým požiadavkám. Ministri členských krajín EÚ definitívne schválili flexibilnejšie pravidlá hodnotenia emisných cieľov CO2 pre osobné automobily a dodávky. Podľa novej legislatívy už automobilky nemusia každoročne reportovať dodržiavanie emisných limitov, ale plnenie cieľov bude hodnotené v trojročných intervaloch. Navrhnutá zmena začne platiť bezprostredne po jej zverejnení v Úradnom vestníku Európskej únie.
Zmiernenie pravidiel poskytne firmám cenný čas
Doteraz boli automobilky povinné každoročne preukazovať splnenie stanovených emisných hraníc, pričom za prekročenie limitu boli okamžite penalizované vysokými pokutami už v konkrétnom roku. Podľa nového systému však automobilky získavajú možnosť vyrovnať prípadné prekročenie limitov v priebehu nasledujúcich rokov. Ak napríklad v roku 2025 výrobca prekročí povolený limit, môže tento rozdiel kompenzovať nižšími emisiami v rokoch 2026 a 2027. Celkový priemer emisií počas tohto trojročného cyklu pritom nesmie prekročiť aktuálne platnú hranicu.
V súčasnosti platný cieľ Európskej únie je zníženie priemerných emisií CO2 nových vozidiel zo 116 gramov na kilometer na ambicióznych 93,6 gramov. Pokuta za každé vozidlo, ktoré prekročí tento limit, predstavuje 95 eur za každý gram emisií navyše. Vzhľadom na to, že najväčšie automobilky každoročne predajú milióny vozidiel, potenciálne finančné dôsledky sú obrovské. Zjemnenie pravidiel však umožní firmám pružnejšie reagovať a investovať potrebné prostriedky do modernizácie motorov či vývoja ekologickejších technológií.
Ekologická inovácia je nevyhnutná, problémy však ostávajú
Experti predpokladajú, že flexibilnejšie emisné hlásenia poskytnú priestor na strategické investície automobiliek predovšetkým do vývoja ekologických riešení. Firmy získajú možnosť nasmerovať viac financií na inovácie ako hybridné technológie, elektrické vozidlá či pokročilé systémy s výrazne nižšou spotrebou paliva.
Avšak aj napriek flexibilnejšiemu prístupu regulačných orgánov pretrvávajú v odvetví značné prekážky. Elektrické automobily predstavujú len približne 15 percent z celkového množstva nových áut predaných v Európe, čo nestačí na dosiahnutie dlhodobých cieľov Európskej únie v nasledujúcich dekádach. Hlavnou výzvou tak zostáva povzbudenie väčšieho záujmu spotrebiteľov o elektrické vozidlá, ktoré sú stále drahšie a menej dostupné ako tradičné automobily so spaľovacími motormi.
Dlhodobé ciele ostávajú nezmenené, spaľovacie motory skončia do roku 2035
Pružnejšie pravidlá platiace v krátkodobom horizonte nemenia ambiciózne plány Európskej únie smerujúce k uhlíkovej neutralite. Únia ostáva odhodlaná úplne zakázať výrobu osobných áut a dodávok so spaľovacími motormi do roku 2035. Ide o zásadný krok k zníženiu uhlíkovej stopy dopravy a k masívnemu prechodu na udržateľnejšie a čistejšie technológie.
Automobilový priemysel zostáva jedným z najvýznamnejších odvetví európskej ekonomiky. Sektor priamo a nepriamo zamestnáva približne 13 miliónov ľudí na celom kontinente a prispieva približne 14 percentami do celkového hrubého domáceho produktu EÚ. Akékoľvek zmeny pravidiel sú preto politicky citlivé a pozorne sledované prakticky všetkými aktérmi trhu.
Nová emisná politika, ktorá je výsledkom dohody ministrov EÚ, je pre automobilky dôležitým krátkodobým víťazstvom. Súčasne však zdôrazňuje, že firmy už v najbližších rokoch potrebujú výrazne urýchliť svoje technologické inovácie, aby dokázali splniť stále prísnejšie ekologické požiadavky a udržiavať konkurencieschopnosť nielen na európskom, ale aj globálnom trhu.