Televízia Markíza od 21. mája tohto roka výrazne zmenila možnosti sledovania svojho vysielania cez archív. Diváci, ktorí využívajú digitálny archív prostredníctvom svojho operátora, už nemôžu preskakovať reklamné bloky. Technológiu blokovania pretáčania reklám museli do systémov zaradiť všetci operátori, ktorí obsah Markízy ponúkajú. Dôvodom opatrenia sú obchodné záujmy televízie, pre ktorú reklamné bloky predstavujú kľúčový zdroj príjmov. Doterajšia prax pretáčania reklám podľa televízie významne znižovala jej reklamné výnosy.
Reakcie divákov a konkurencia
Zavedenie zákazu pretáčania reklám mnohých divákov sklamalo a viacerí z nich sa na internete vyjadrili negatívne. Kritiku vyvoláva najmä fakt, že reklama často prerušuje sledovanie dramatických momentov či napínavých scén v obľúbených reláciách, čím narúša divácky zážitok. Markíza je zatiaľ jedinou slovenskou súkromnou televíziou, ktorá tento krok uskutočnila v praxi. Konkurenčná televízia JOJ síce v minulosti nad podobným obmedzením uvažovala, no zatiaľ ju nezaviedla, hoci ani do budúcnosti nevylučuje takúto možnosť.
Spomínaný krok televízie Markíza teraz umožnil širší pohľad na problematiku obchodných podmienok medzi televíziami a operátormi. Situácia sa totiž stala predmetom konkrétneho prešetrovania zo strany Protimonopolného úradu Slovenskej republiky (PMÚ SR).
Protimonopolný úrad preveruje Markízu
PMÚ SR začiatkom apríla oznámil, že z vlastnej iniciatívy začal správne konanie voči televízii Markíza. Úrad preveruje, či sú podmienky, ktoré Markíza ukladá poskytovateľom televíznych služieb, primerané a či nepredstavujú zneužívanie dominantného postavenia na trhu. Konkrétne ide o podmienky poskytovania licencií na služby archívu a ďalších tzv. nelineárnych televíznych služieb. Podľa predbežných ukazovateľov, ktoré úrad zhromaždil počas úvodného preverovania, existuje riziko, že televízia svojou obchodnou politikou spôsobila niektorým operátorom zvýšenie nákladov, čo by mohlo byť v rozpore s legislatívou.
PMÚ zároveň zdôraznil, že samotné začatie správneho konania ešte neznamená potvrdenie akéhokoľvek porušenia pravidiel hospodárskej súťaže. Definitívne závery zverejní až po ukončení vyšetrovania. V prípade, že by úrad dospel k záveru o porušení pravidiel zo strany Markízy, môže televízii uložiť sankciu vo výške do 10 % jej ročného celosvetového obratu za predchádzajúce účtovné obdobie.
Stanovisko televízie
Televízia Markíza obvinenia zo strany úradu odmieta a tvrdí, že všetky svoje obchodné aktivity dlhodobo realizuje v súlade s platnými pravidlami. Podľa zástupcu televízie Štefana Frimmera je ich postup korektný voči všetkým obchodným partnerom a neporušuje pravidlá hospodárskej súťaže.
Spor medzi televíziou a Protimonopolným úradom bude pozorne sledovaný divákmi, mediálnymi odborníkmi aj ostatnými televíziami na slovenskom trhu. Jeho výsledok môže významne ovplyvniť budúcnosť sledovania televíznych archívov a praktiky slovenských súkromných vysielateľov.