Od začiatku roku 2025 čelí slovenský trh nealkoholických nápojov výrazným zmenám spôsobeným zavedením spotrebnej dane na sladené nápoje. Cieľom zavedenia dane bolo v čase finančnej konsolidácie zvýšiť príjmy štátu. Už prvé mesiace od aplikovania tejto novej dane však ukazujú, že reakcia trhu je ďaleko silnejšia, ako vláda pôvodne očakávala. Predaj sladených nápojov klesol približne o štvrtinu, čo výrazne presahuje pôvodné odhady Ministerstva financií SR.
Slováci obmedzujú spotrebu, cenové nárasty dosahujú až 50 percent
Podľa údajov Asociácie výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd došlo počas prvých troch mesiacov od zavedenia spotrebnej dane k prepadu predajov sladených nealkoholických nápojov v priemere o 25 percent. Ministerstvo financií pritom vo svojich pôvodných prognózach rátalo len s poklesom okolo 5 percent. Najviac postihnuté boli veľké balenia lacnejších nápojov (1,5 – 2 litre), ktoré dlhodobo uprednostňovali nízkopríjmové domácnosti a rodiny s deťmi.
Problémy zaznamenávajú aj sirupy a koncentráty, ktorých ceny sa zvýšili viac ako dvojnásobne, pričom bežné značky sa dnes predávajú za cenu blížiacu sa k štyrom eurám. Výraznejšie postihnutie týchto cenovo dostupných produktov signalizuje, že daňová záťaž disproporčne ovplyvnila práve cenovo citlivé skupiny obyvateľov. Tieto domácnosti vo zvýšenej miere obmedzili alebo úplne prestali konzumovať zdanené nápoje.
Negatívne dôsledky dane ale nekončia iba pri lacnejších produktoch. Pokles približne o 15 percent zažívajú aj prémiovejšie sýtené nápoje, pričom dôležitý podiel na ich predaji tvorili väčšie, hromadné balenia. Napriek tomu, že napríklad spoločnosť Kofola vykázala menší celkový nárast tržieb (na úrovni okolo 2 percent), jej prevádzkový zisk však výrazne klesol, a to až o 37 percent. Kofola aj ďalší výrobcovia nápojov poukazujú na skutočnosť, že dodatočné náklady spojené s daňou nie je možné v plnej miere preniesť na zákazníkov. Výrobcovia pritom upozorňujú aj na efekt umelého predzásobenia obchodníkov v závere roka 2024, ktoré oneskorilo naplno viditeľné dopady novej spotrebnej dane až na začiatok roka 2025.
Zdravotný efekt dane ostáva neistý, riziko poklesu rozpočtových príjmov
Jedným z argumentov pre zavedenie spotrebnej dane zo sladených nápojov bolo aj potenciálne zníženie zdravotných rizík vyplývajúcich z nadmernej spotreby cukru. Výrobcovia však zdôrazňujú minimálny vplyv na verejné zdravie, keďže sladené nápoje dlhodobo predstavujú zanedbateľný podiel z celkového kalorického príjmu priemerného slovenského spotrebiteľa (2 – 3 percentá). Skúsenosti získané v zahraničí navyše naznačujú, že u podobných opatrení často dochádza len k presunu spotreby do iných, nezdanených produktových kategórií, a to bez výrazného zlepšenia celkového zdravia populácie.
Zvažovať treba aj dopad na rozpočet. Momentálne Ministerstvo financií považuje výber dane za primeraný očakávaniam, no zatiaľ oficiálne nezverejnilo aktualizované čísla. Dostupné trhové ukazovatele – výraznejší pokles spotreby, než sa očakávalo, a rastúce cenové problémy – však nasvedčujú tomu, že plánované dodatočné príjmy pre štátny rozpočet môžu byť v ohrození. Rezort financií avizoval, že detailnejšie údaje a novšiu prognózu výberu dane predloží už na júnovom zasadnutí Výboru pre daňové prognózy.
Vláda stojí pred náročnou voľbou, výrobcom rastie neistota
Vzhľadom na výraznejšie než očakávané negatívne dopady novej spotrebnej dane bude slovenská vláda musieť pravdepodobne zvážiť revíziu uplatňovanej daňovej sadzby alebo samotného rozsahu zdanenia. Možností na úpravu je viacero – od znižovania sadzieb cez rozšírenie zdanenia aj na ďalšie typy nápojov až po kompletné prehodnotenie efektivity tohto nástroja.
Súčasné trendy však ukazujú jasne: daň zo sladených nealkoholických nápojov priniesla náhle a vážne narušenia slovenského trhu nápojov, s možnými dlhodobými zmenami v spotrebiteľskom správaní. Pokiaľ štát v nasledujúcich mesiacoch nenájde vyvážené riešenie, hrozí ďalší pokles tržieb výrobcov, prehlbovanie neistoty medzi obchodníkmi a výsledné výpadky príjmov do štátneho rozpočtu. Definitívne výsledky zavedenia tejto spotrebnej dane teda ukážu až nasledujúce mesiace, no už dnes je zrejmé, že jej dôsledky sú výrazne rozsiahlejšie, než vláda pôvodne predpokladala.