Na európskych cestách sa v posledných týždňoch začali objavovať nové dopravné značky, ktoré menia spôsob označovania odporúčanej rýchlosti na rizikových úsekoch. Na rozdiel od tradičných značiek s červeným okrajom, ktoré jasne vyjadrujú povinný limit, sú tieto experimentálne značky ohraničené zelenou farbou. Ich cieľom je upozorniť vodičov na nebezpečné úseky ciest, avšak bez hrozby sankcií, ak vodič označenú rýchlosť prekročí.
Prvé testovacie lokality vo Francúzsku, Británii a Španielsku
Experimentálne dopravné značenie aktuálne prebieha v niektorých regiónoch Francúzska aj Spojeného kráľovstva. Na neoficiálnej úrovni sa k testovaniu pridalo aj viacero lokalít v Španielsku. Európska únia prostredníctvom projektu zbiera dáta vodičských reakcií, ktoré neskôr rozhodnú o nasadení zelených značiek v ďalších členských štátoch.
Nové dopravné značky majú podobný dizajn ako ich tradičné verzie. Líšia sa však zásadne farebným prevedením – zelený okraj znamená odporúčanie, zatiaľ čo červený okraj na klasických značkách znamená záväznosť. Vodiči sa preto nemusia obávať pokuty, ak rýchlosť na úsekoch so zeleným značením prekročia. Tieto segmenty ciest sú vyberané účelovo, ide hlavne o neprehľadné, kľukaté alebo husto osídlené časti miest a obcí, kde dochádza častejšie k dopravným nehodám.
Vodiči prijali projekt prevažne pozitívne
Prvé reakcie z krajín, kde pilotný program už beží, sú podľa dostupných údajov prevažne priaznivé. Množstvo vodičov oceňuje, že nové značenie funguje ako informatívne upozornenie a nie ako represívne opatrenie. Na druhej strane však časť motoristov zostáva zmätených a nedokáže správne interpretovať význam zelenej farby, stále sa mylne domnievajúc, že ide o značky s povinnou rýchlosťou.
Celkovo pozitívne reakcie účastníkov cestnej premávky dávajú Európskej únii nádej, že projekt má potenciál znížiť dopravnú nehodovosť bez potreby zavádzania represívnych opatrení. V podobnom duchu už fungujú digitálne panely, ktoré napríklad prostredníctvom smajlíkov nabádajú vodičov, aby zmiernili rýchlosť v rizikových oblastiach.
Slovensko ostáva zatiaľ rezervované
Podľa aktuálneho stanoviska slovenského Ministerstva dopravy Slovensko zatiaľ neplánuje zavedenie podobného projektu. V rámci Slovenskej republiky už existujú vlastné dopravné značky, ktoré vodičov upozorňujú na odporúčanú, no právne nezáväznú rýchlosť na nebezpečných úsekoch. Takéto značky majú však úplne odlišný dizajn – ide väčšinou o hranaté tabule s modrým pozadím a bielymi číslicami.
Zástupcovia ministerstva však nevylučujú možnosť prehodnotiť svoje stanovisko v budúcnosti. Ak sa zelené značky ukážu v iných štátoch ako efektívne riešenie umožňujúce znížiť počet dopravných incidentov, bolo by podľa odborníkov logické otvoriť diskusiu aj o ich prípadnom používaní na Slovensku.
Zatiaľ však ostáva prioritou najmä informovanosť motoristov. Úspech zelených značiek bude podľa expertov závisieť od schopnosti európskych úradov jasne komunikovať vodičom rozdiel medzi povinnými a odporúčanými rýchlosťami.
Projekt Európskej únie tak predstavuje modernú formu prístupu k bezpečnosti dopravy, ktorej hlavným motívom je dobrovoľné zníženie rýchlosti. V prípade úspechu experimentu by sa tento typ značiek mohol začať šíriť aj mimo územie krajín aktuálne zapojených do testovania, čím by sa prispelo k ďalšiemu bezpečnostnému vylepšeniu cestnej premávky v Európe.