Od októbra 2025 budú naftoví vodiči v Taliansku čeliť novým prísnym opatreniam, ktoré výrazne ovplyvnia využívanie starších dieselových automobilov. Regióny ako Lombardia, Emilia-Romagna, Piemont a Benátsko oznámili zavedenie obmedzení pre vozidlá emisnej kategórie Euro 5 a starších, ktoré boli vyrobené medzi septembrom 2009 a augustom 2015. Zmena pravidiel sa dotkne viac ako milióna registrovaných automobilov a výrazne ovplyvní obchodné prostredie najmä v predaji vozidiel a autoservisoch.
Zákaz na severe: Lombardia a Emilia-Romagna volia dôsledné riešenia
Ekonomicky významný región Lombardia pripravuje najprísnejšie opatrenia. Od 1. októbra 2025 zavádza celoplošný zákaz jazdy dieselových automobilov Euro 5 a nižších v mestách s viac ako 30 000 obyvateľmi. Týka sa to miest ako Varese, Lecco či Vigevano a v ďalších rokoch sa zákaz postupne rozšíri aj na úžitkové vozidlá (2026) a nákladné autá (2027).
Podobnú politiku zvolil aj región Emilia-Romagna, kde od rovnakého dňa, teda 1. októbra 2025, platí zákaz jazdy dieselových automobilov kategórie Euro 5 a starších v mestách nad 30-tisíc obyvateľov, do ktorých patria aj Bologna a okolie. Obmedzenia vstúpia do platnosti denne medzi 8:30 až 18:30. Výnimky tu môžu využiť ľudia v sociálnej núdzi, zdravotne postihnutí alebo zamestnanci pracujúci na smeny.
Alternatívne prístupy v Piemonte a Benátkach
Piemont zavádza miernejšie, sezónne opatrenia obmedzené na zimné mesiace s cieľom znížiť smog počas vykurovacej sezóny. Obmedzenia platia od 1. októbra do 15. apríla počas pracovných dní v čase od 8:30 do 18:30 v mestách ako Turín, Novara, Asti, Alessandria či Cuneo. Pokuta za nedodržanie zákazu je stanovená na 168 eur, viacnásobné porušenia však môžu viesť k odobratiu vodičského oprávnenia.
Benátsko sa rozhodlo kontrolovať situáciu dynamicky na základe aktuálneho stavu ovzdušia. V mestách nad 30-tisíc obyvateľov platí zákaz rovnako počas pracovných dní od 8:30 do 18:30, no v prípade dosiahnutia kritického stupňa znečistenia, takzvanej „červenej úrovne“, sa zákaz rozšíri aj na úžitkové vozidlá. Pokuty môžu dosiahnuť výšku 679 eur, pričom aj tu môže byť pri opakovanej nedisciplinovanosti vodičom odobratý vodičský preukaz. Majitelia vozidiel, ktorí najazdia menej ako 10-tisíc kilometrov ročne (osobné vozidlá), respektíve 12-tisíc kilometrov (nákladné autá), môžu požiadať o špeciálnu výnimku, podmienkou je však povinná inštalácia elektronického zariadenia určeného na monitorovanie počtu prejdených kilometrov.
Veľké mestá ako Rím a Florencia zavádzajú kontrolné „zelené“ zóny
Rím, hlavné mesto Talianska, od novembra 2025 zavádza tzv. „zelenú zónu“, ktorá zasahuje nielen historické jadro mesta, ale aj veľké obytné štvrte ako San Giovanni, Monteverde, Appio Latino a Prati. Táto zóna prísne obmedzuje vstup vozidiel Euro 5 a starších s dieselovými motormi.
Florencia pristúpila k podobnému opatreniu ešte skôr, keď už v júni 2025 spustila systém „zelený štít“. Ten pracuje s automatickými kamerovými kontrolami evidenčných čísel, pričom porušenie pravidiel bez platnej výnimky bude automaticky pokutované. Opatrenie platí taktiež pre všetky dieselové autá Euro 5 a nižšej emisnej triedy.
Uvedené obmedzenia vyvolávajú značné hospodárske dôsledky pre automobilový trh v Taliansku. Majitelia vozidiel stoja pred zásadnými rozhodnutiami, či investovať do novších ekologickejších alternatív alebo zmeniť cestovné návyky. Očakáva sa preto výrazne vyšší dopyt po elektrifikovaných vozidlách a moderných ekologických automobiloch, čo predstavuje nové obchodné príležitosti pre predajcov vozidiel a prevádzkovateľov autoservisov.