Telekomunikačný operátor Orange oznámil zavedenie nových pravidiel, ktoré od 18. júna 2025 výrazne obmedzia možnosť preskakovania reklamných prestávok v televíznom archíve. Tento krok, ktorý sa dotkne všetkých zákazníkov využívajúcich OTT a IPTV služby Orange, prichádza ako reakcia na požiadavku mediálnej skupiny Markíza.
Zákaz pretáčania reklám platný prvé tri dni od vysielania
Podľa nových pravidiel majú diváci pri sledovaní televízneho obsahu z archívu zakázané pretáčať reklamné bloky počas prvých troch dní od pôvodného odvysielania programu. Až po uplynutí tejto doby budú môcť diváci opäť voľne preskakovať reklamy tak, ako boli doteraz zvyknutí.
Nová regulácia zasiahne aj ďalšie možnosti televízneho sledovania, ako je nahrávanie obľúbených relácií, filmov či funkcia, ktorá umožňuje spustenie už prebiehajúceho programu od začiatku. Divákom už nebudú stačiť len krátke reklamné obmedzenia, ako sa pôvodne zavádzalo v podobe trojminútových blokácií. Teraz budú povinní pozerať celé reklamné bloky bez možnosti ich zrýchlenia alebo preskočenia, čo môže výrazne predĺžiť ich televízne sledovanie.
Aby však Orange aspoň čiastočne ponechal komfort divákov pri sledovaní obsahov z archívu, operátor umožní zákazníkom počas prvej minúty od začiatku prehrávania voľne pretáčať obsah dopredu aj dozadu. V praxi to znamená, že diváci budú môcť začať sledovanie tam, kde predtým skončili.
Markíza chce vyššie tržby z reklamy, ostatní operátori už podobné opatrenia zaviedli skôr
Zmena, ktorú zavádza Orange, odráža celkový trend na slovenskom mediálnom trhu. S podobnými obmedzeniami v minulom období prišla väčšina veľkých poskytovateľov televíznych služieb na Slovensku, vrátane značiek ako Telekom, Skylink, Digi Slovakia, O2 či SledovanieTV. V blízkej dobe sa k nim má pridať aj spoločnosť Slovanet.
Jedným z hlavných dôvodov týchto opatrení je zvýšenie reklamných príjmov mediálnej skupiny Markíza. Ide o krok, ktorý reflektuje rastúcu finančnú dôležitosť reklamných spotov pri sledovaní z archívu alebo oneskorene. Vďaka obmedzeniu pretáčania reklamných blokov zabezpečujú televízie svojim inzerentom vyšší počet divákov sledovania reklám v archívnych reláciách, a tým efektívnejšie dosahujú inzertné ciele.
Pod značkou skupiny Markíza patria okrem hlavného kanála aj stanice Doma, Dajto, Markíza Krimi a Markíza Klasik. Ohľadom príjmov z tzv. oneskoreného sledovania, ktoré predstavujú stále významnejší podiel pre televízie, prejavujú skupiny ako Markíza zvýšený záujem o zavádzanie prísnejších pravidiel pre operátorov. Títo vysielatelia postupne presadzujú, aby televízne platformy prispôsobili svoje technické možnosti tak, že obmedzenia pretáčania reklám budú pre diváka stále častejšie realitou.
Zmena, na ktorú si diváci musia zvyknúť
Orange sa stáva ďalším významným operátorom, ktorý sa rozhodol prijať tieto sprísnené pravidlá sledovania obsahu. Diváci sa tak budú musieť prispôsobiť novým pravidlám, keďže trend zavádzania podobných obmedzení zosilňuje. Práve kombinácia meniacich sa diváckych návykov a rastúcich požiadaviek mediálnych spoločností na zabezpečenie vyššej efektivity reklám tvorí základ spoločných krokov televízií a poskytovateľov telekomunikačných služieb.
Zákazníkom Orange sa teda od stredy menia pravidlá, ktoré ich donútia dôslednejšie sa sústrediť na reklamné prestávky a mierne zmenia ich zaužívaný komfort sledovania obľúbených programov z televízneho archívu.