S príchodom letnej sezóny musia Slováci počítať s vyššími výdavkami, a to bez ohľadu na to, či plánujú dovolenku pri mori, v Tatrách alebo len návštevu miestneho kúpaliska. Podľa dát prezentovaných analytikom 365.bank Tomášom Boháčekom vzrástli ceny typických letných tovarov a služieb medziročne priemerne o 8,5 %.
Za čo si Slováci priplatia najviac?
Najviac zdražel vodný melón, ktorého cena poskočila až o 18,2 %. Citeľný medziročný rast zaznamenala aj návšteva reštaurácií – letné menu je drahšie o 16 %. Vstupné na kúpaliská a letné festivaly priemerne vzrástlo o 12,5 %.
Vyššie ceny pocítia Slováci aj pri plánovaní dovoleniek. Pobyt pri mori medziročne zdražel o 8,2 %, zatiaľ čo dovolenka na Slovensku či v horách o 7,6 %. Jednou z pozitívnych správ je mierny pokles cien pohonných hmôt. Za benzín či naftu v súčasnosti motoristi zaplatia v priemere o 4,5 % menej ako minulý rok.
Zdražovanie sa však vo výrazne nižšej miere dotklo opaľovacích krémov a slnečných okuliarov, ktorých konečné ceny sú ovplyvnené silnou konkurenciou či výrobnými nákladmi.
Slovensko zdražuje rýchlejšie ako okolité krajiny
Slovenské domácnosti čelia prudkému nárastu cien aj pre celkové ekonomické faktory. Kým na Slovensku je letná inflácia na úrovni 8,5 %, v susednom Maďarsku a Poľsku je zdraženie letných tovarov a služieb miernejšie: 5,7 % respektíve 5,6 %. Ešte lepšie sú na tom zákazníci v Česku, kde ceny vzrástli iba o 3,7 %, a v Rakúsku, kde nárast predstavuje iba 2,3 %.
Hlavnými dôvodmi takto výrazného zdražovania na Slovensku sú predovšetkým vysoká celková miera inflácie – momentálne piata najvyššia v celej Európskej únii, rýchly rast nepriamych daní a tiež vyššie podnikateľské náklady, na ktorých má svoj podiel aj zavedenie novej transakčnej dane.
Motoristi môžu byť zatiaľ pokojní, napriek geopolitickým výkyvom
S dobrou správou pre slovenských motoristov prichádzajú odborníci z finančných trhov. Napriek začiatku motoristickej sezóny, kedy je tradične vyšší dopyt po palivách, sa ceny pohonných hmôt výraznejšie nezvyšujú. Dôvodom je momentálna stabilita globálneho trhu s ropou, ktorý nemá jasný trend rastu či poklesu.
Podľa údajov analytika Jiřího Tylečka zo spoločnosti XTB je aktuálna cenová hladina palív už niekoľko mesiacov stabilizovaná v užšom pásme bez výraznejších výkyvov. Ceny ropy sú momentálne pod kontrolou aj vďaka navyšovaniu zásob na svetovom trhu, čo poskytuje priestor pre miernejšie alebo dokonca nižšie ceny benzínu či nafty ako vlani.
Motoristi by si však aj napriek momentálnej stabilite mali byť vedomí potenciálnych rizík. Aktuálnym geopolitickým faktorom je rastúca intenzita vojenského konfliktu medzi Izraelom a Iránom. Najväčšou obavou trhových expertov je prípadné narušenie Hormuzského prielivu. Týmto strategickým miestom totiž preteká až pätina globálnych ropných dodávok. Ak by došlo k jeho uzatvoreniu, mohol by to byť silný impulz na náhle zvýšenie cien pohonných hmôt.
Napriek tomu analytici momentálne nepredpokladajú dramatické cenové výkyvy a očakávajú iba mierne pohyby cien benzínu a nafty v jednotkách centov, a to v oboch smeroch.
Podobné informácie potvrdzuje aj zložitá pozícia kartelu OPEC. Ten je v súčasnosti nútený akceptovať nižšie ceny za surovú ropu, aby si udržal svoj globálny podiel na trhu. Jeho hlavný predstaviteľ, Saudská Arábia, okrem toho pristúpil k tvrdším opatreniam voči členom, ktorí nedodržiavajú dohodnuté produkčné kvóty – napríklad Iraku a Kazachstanu. Toto je ďalším signálom, že výrazné zdraženie v krátkodobom horizonte pravdepodobne nehrozí.