Európska komisia plánuje v nasledujúcich rokoch zásadne urýchliť adopciu elektromobilov v Európskej únii. Nový návrh regulácie, o ktorom nedávno informoval nemecký odborný portál Automobilwoche s odvolaním sa na zdroje z európskeho sektoru lízingu, počíta so zavedením prísnych kvót elektromobilov vo firmách, automobilových požičovniach a v spoločnostiach zaoberajúcich sa prenájmom vozidiel. Podľa návrhu by tieto firmy od roku 2027 museli zabezpečiť až 75-percentný podiel elektromobilov v svojich flotilách, pričom od roku 2030 by sa táto kvóta zvýšila až na povinných 100 percent.
Výrazná premena automobilového trhu a hroziace zdraženie
Zástupcovia automobilového lízingového sektora varujú, že plánovaná regulácia výrazne ovplyvní celý európsky automobilový trh a môže viesť k výraznému navýšeniu nákladov pre firmy aj ich zákazníkov. Dôvodom znepokojenia je predovšetkým veľmi široká definícia „vozového parku“, do ktorej Európska komisia zahŕňa okrem klasických firemných vozidiel aj všetky komerčne registrované automobily vrátane malých dodávkových vozidiel či úžitkových áut. Ako uviedli odborníci, aktuálny podiel elektrických vozidiel napríklad v Nemecku, ktoré patrí k vyspelejším trhom v EÚ, momentálne dosahuje len okolo 23 percent.
Tlak na rýchly prechod k plne elektrickým flotilám už pritom nedávno narazil na praktické limity. Príkladom sú skúsenosti veľkých medzinárodných požičovní ako Sixt či Hertz, ktoré po zavedení elektromobilov do svojej ponuky narazili na slabý záujem spotrebiteľov. Nízke využitie elektrických vozidiel v ich flotilách viedlo firmy k značným finančným stratám v miliardách eur. Odborné hlasy z trhu pritom upozorňujú, že takéto signály naznačujú výraznú nejasnosť v spotrebiteľskom dopyte po elektromobiloch, hlavne vzhľadom na vysoké náklady a slabšiu infraštruktúru v niektorých členských krajinách Únie.
Prípadná povinnosť v krátkom čase kompletne prejsť na elektrický pohon by tak podľa skúseností a vyjadrení marketérov z lízingových a požičovateľských spoločností znamenala pravdepodobnosť zásadného nárastu cien pre koncových zákazníkov. Odborníci tiež zdôrazňujú nedostatočne rozvinutú sieť rýchlonabíjacích staníc, ktorej výstavba prebieha príliš pomaly na to, aby v dohľadnej dobe umožnila masívny prechod zo spaľovacích motorov na elektrinu.
Nedostatočná diskusia a kritika legislatívneho procesu
Európske podnikateľské združenie lízingových spoločností Leaseurope otvorene kritizuje prístup Európskej komisie pri príprave nových pravidiel. Podľa asociácie Európska komisia zatiaľ opakovane zanedbáva diskusiu s dotknutými subjektmi a relevantnými trhovými hráčmi. Komisia údajne konzultácie pripravuje v uzavretých skupinách bez transparentného dialógu s firmami a odbornou verejnosťou.
Okrem nedostatku diskusie s odvetvím vyjadrili odborníci aj obavy ohľadom spôsobu prijatia nových pravidiel. Významní aktéri trhu uvádzajú, že legislatíva by mohla byť prijatá formou európskeho nariadenia namiesto smernice, čo by znamenalo jej okamžité zapracovanie členskými štátmi bez možnosti väčších národných úprav. To by mohlo významným spôsobom obmedziť vplyv jednotlivých krajín a znížiť priestor na diskusiu o prípadných sociálnych a ekonomických dopadoch.
Zástupcovia automobilových lízingových spoločností a požičovní preto volajú po dočasnom pozastavení aktuálneho postupu a dôkladnej analýze dlhodobých dôsledkov plánovaných kvót na elektromobily. Zdôrazňujú, že v súčasnosti chýbajú dôkladné odborné štúdie, ktoré by komplexne zmapovali ekonomické a sociálne efekty navrhovaných regulačných opatrení.
Návrh opatrení ešte čaká na zverejnenie
Presný obsah finálneho návrhu zatiaľ známy nie je. Európska komisia zatiaľ nevydala žiadne oficiálne stanovisko a jeho zverejnenie sa očakáva koncom tohto roka. Neistota a nedostatočná transparentnosť prípravy regulačných pravidiel momentálne zvyšuje napätie a obavy medzi aktérmi automobilového trhu, ktorí dokonca upozorňujú na možné dramatické následky príliš prudkého prechodu na elektromobilitu bez adekvátnej infraštruktúry. Trhoví experti sa preto zákonite pýtajú, či Európa dokáže tento prechod zvládnuť tak rýchlo a bez negatívnych dopadov na firmy a spotrebiteľov.