Európska komisia oznámila plán zásadných zmien v pravidlách technických kontrol motorových vozidiel v EÚ. Navrhnuté opatrenia majú sprísniť intervaly povinných kontrol pre staršie vozidlá a stanoviť nové predpisy pre elektromobily. Návrh Komisie teraz čaká schvaľovací proces v Európskom parlamente a Rade EÚ.
Staršie vozidlá čakajú častejšie kontroly
Kľúčovou novinkou je skrátenie intervalu pravidelných technických kontrol zo súčasných dvoch rokov na každý rok pre autá staršie ako desať rokov. Takéto vozidlá podľa aktuálnych štatistík tvoria významnú časť vozového parku v Európskej únii, vrátane Slovenska, kde obľúbené modely ako Škoda Octavia III, Fabia III, Rapid či Superb III často prekračujú desaťročnú hranicu.
Nové pravidlá reagujú na fakt, že zastarané vozidlá sú v súčasnosti hlavnými vinníkmi vážnych nehôd spôsobených nevyhovujúcim technickým stavom. Očakáva sa, že prísnejšie pravidlá pomôžu do roku 2050 zachrániť až sedemtisíc životov a predídu približne 65-tisíc vážnym cestným úrazom v celej EÚ. Okrem zvýšenia bezpečnosti majú opatrenia znížiť aj negatívny vplyv automobilovej dopravy na životné prostredie, a to najmä prostredníctvom prísnejšieho dohľadu na emisie vozidiel.
Navrhované opatrenia však podľa odborníkov znamenajú pre majiteľov starších vozidiel aj zvýšené náklady na častejšie kontroly a administratívne povinnosti, ktoré budú musieť motoristi pravidelne absolvovať.
Koniec zvýhodnenia elektromobilov
Z vecného hľadiska možno za najvýraznejšie označiť zmeny týkajúce sa elektromobilov, ktoré doteraz využívali rôzne technické úľavy a výnimky. Európska komisia plánuje odstrániť toto preferenčné zaobchádzanie a zaviesť nové pravidlá, ktoré účinne zrovnoprávnia elektromobily s klasickými spaľovacími vozidlami. Súčasné zvýhodnenia pochádzajú z právnych predpisov datovaných do roku 2014 a podľa Komisie už nespĺňajú požiadavky technologického pokroku.
Nové pravidlá stanovia pre elektromobily osobitné kontroly batérií a bezpečnostných systémov, ktoré majú predchádzať nebezpečným situáciám, napríklad riziku požiaru batériových jednotiek. Zavedenie týchto testov má účinne obmedziť počet závažných incidentov, ohrozujúcich ľudí vo vozidle aj zásahové jednotky.
Digitalizácia spraví kontroly prehľadnejšími
V návrhu Komisie má významné miesto aj digitalizácia podkladov, dokumentácie a vzájomnej komunikácie medzi členskými krajinami EÚ. Papierové osvedčenia o registrácii vozidiel budú postupne nahradené elektronickými záznamami, čo prinesie motoristom aj úradom jednoduchšiu administratívu.
Tieto plánované digitálne inovácie majú umožniť efektívnejšiu výmenu údajov o technickom stave motorových vozidiel medzi jednotlivými krajinami. Cieľom je napríklad rýchlejšie preverenie technického stavu pri dovoze a exporte automobilov a plynulejšie zabezpečenie administratívnych úkonov. Európska komisia predpokladá, že digitalizácia systémom výrazne zrýchli a zjednoduší celé procesy.
Presný termín, kedy sa nové pravidlá skutočne začnú používať, Európska komisia ešte neurčila. Ich uvedenie do praxe závisí od priebehu rokovaní v Európskom parlamente a dohody medzi štátmi v rámci Rady EÚ. Motoristi naprieč Európskou úniou by sa však podľa Komisie mali v budúcnosti pripraviť na mierne zvýšenie nákladov a intenzívnejšiu pozornosť starším aj elektrickým automobilom. Zároveň však Brusel vyzdvihuje očakávané pozitívne prínosy pre bezpečnú mobilitu a životné prostredie.