Slovensko získalo z prostriedkov Európskej únie 141 miliónov eur na kľúčovú modernizáciu železničnej infraštruktúry. Tento úspech predstavuje jednu z najvyšších finančných alokácií v rámci aktuálneho kola programu EÚ Nástroj na prepájanie Európy (CEF).
Strategická investícia na Spiši za takmer 100 miliónov eur
Získané finančné zdroje sa vo veľkej miere sústredia na komplexnú modernizáciu železničného úseku medzi Vydrníkom a Spišskou Novou Vsou. Na tento strategicky významný projekt je vyčlenených približne 100 miliónov eur. Cieľom je zvýšenie prevádzkovej bezpečnosti a celkové zrýchlenie železničnej dopravy v regióne.
Minister dopravy Slovenskej republiky Jozef Ráž vyzdvihol tento úspech ako potvrdenie schopnosti Slovenska efektívne žiadať a následne využívať európske zdroje. Podľa jeho vyjadrenia predstavuje táto investícia jasný príklad toho, ako môžu európske predpisy a fondy pozitívne ovplyvniť dopravnú politiku členských štátov.
Európska komisia ocenila kvalitu slovenských projektov
Okrem výraznej investície na východe Slovenska plánuje rezort dopravy pripraviť ďalšie dôležité projekty. Štátna tajomníčka Denisa Žiláková potvrdila, že Európska komisia ocenila kvalitu a pripravenosť slovenských zámerov, ktoré budú postupne predkladané v ďalších výzvach CEF.
Kľúčovým pripravovaným projektom je napríklad aj modernizácia železničnej trate medzi Paludzou a Liptovským Hrádkom. Ďalšou prioritou je obnova významného nákladného terminálu v obci Dobrá. Rezort plánuje tieto projekty financovať kombinovane, okrem prostriedkov z EÚ budú využité aj zdroje z Programu Slovensko, určeného na podporu regionálneho rozvoja infraštruktúry.
Dopravný sektor si sľubuje bezpečnejšie a ekologickejšie železnice
Získané európske financie sú významným krokom k zlepšeniu situácie, ktorú dlhodobo kritizovali odborníci na dopravu. Slovensko totiž v oblasti železničnej infraštruktúry zaostáva za vyspelými krajinami EÚ, pričom odborná verejnosť dlhodobo požaduje výraznejšie investície do zvyšovania rýchlosti, bezpečnosti a ekologizácie vlakovej dopravy.
Nové projekty spolufinancované Európskou úniou umožnia realizovať tieto požiadavky v praxi. Vláda očakáva zvýšenie konkurencieschopnosti slovenskej dopravy, zníženie uhlíkovej stopy a tiež zatraktívnenie železničnej dopravy pre obyvateľov krajiny.
O výraznú finančnú podporu zo zdrojov EÚ súťažilo tentoraz všetkých 27 členských štátov. Slovensko so sumou 141 miliónov eur získalo takmer 8 % prostriedkov vyčlenených z kohéznej časti fondu CEF, čím sa zaradilo medzi najúspešnejšie krajiny v tohtoročnej výzve.
V rámci železničnej dopravy však na Slovensku naďalej zostávajú otvorené otázky. Jednou z nich je nejasná situácia okolo prisľúbeného zjednodušenia cestovania pre dôchodcov a študentov, ktorí ešte stále musia používať takzvané nulové lístky, hoci vláda už avizovala zmenu systému od 1. júla tohto roka. Táto téma bude predmetom ďalších diskusií a riešení zo strany železničných spoločností a rezortu dopravy.