Slovenská komora daňových poradcov vydala nové usmernenie, podľa ktorého budú influenceri od roku 2025 povinní podať daňové priznanie za svoje príjmy z online reklamy a barterových spoluprác, ak ich hodnota presiahne ročne sumu 2 876,90 eur. Do tejto hranice pritom budú musieť zahrnúť nielen finančné odmeny, ale aj produkty a služby prijaté výmenou za propagáciu prostredníctvom sociálnych sietí.
Barterová spolupráca sa stáva zdaniteľným príjmom
Podľa nového usmernenia budú influenceri povinní zhodnotiť všetky produkty a poskytnuté služby, ktoré získavajú formou barterovej výmeny, podľa ich aktuálnej trhovej ceny. Táto hodnota sa následne musí uviesť v daňovom priznaní ako príjem, aj keď nedošlo k reálnej hotovostnej platbe. Slovenská finančná správa upozorňuje, že od roku 2025 plánuje zvýšiť kontrolné aktivity v tejto oblasti. Kontrolóri sa zamerajú na porovnanie marketingových výdavkov jednotlivých firiem s priznanými príjmami konkrétnych influencerov.
Ak finančná správa nájde nezrovnalosti medzi priznanými daňovými povinnosťami influencerov a výdavkami firiem, dotknuté osoby budú musieť zaplatiť nielen odvody z nezdanených príjmov, ale aj pokuty a prípadné sankčné náklady. Z tohto dôvodu daňoví poradcovia odporúčajú influencerom, aby si svoje daňové povinnosti dôkladne preverili a prípadne vyhľadali profesionálnu konzultáciu.
Podnikateľ alebo autor? Rozhoduje typ obsahu
Mnohí slovenskí influenceri majú podľa odborníkov problém správne určiť charakter svojej činnosti, čo komplikuje plnenie daňových povinností. Podľa usmernenia daňovej komory je pri určovaní kategórie dôležitá povaha zverejňovaného obsahu. Pokiaľ influencer vytvára originálne fotografie, videá alebo textové príspevky, ktoré majú vlastnú umeleckú hodnotu, jeho činnosť patrí do autorskej sféry chránenou autorským zákonom. Z tejto činnosti influencerom nevzniká povinnosť registrovať sa ako podnikateľ.
Na druhej strane, ak influencer propaguje produkty alebo služby, ktoré nevytvoril vlastným kreatívnym úsilím, a jeho hlavným cieľom je reklama produktov tretích osôb, jeho aktivita je definovaná ako podnikateľská činnosť. V takomto prípade musí influencer povinne registrovať svoje podnikanie, a tým pádom aj plniť všetky súvisiace daňové povinnosti.
Jasnejšie pravidlá zatiaľ chýbajú
Slovenská legislatíva dosiaľ nemá jasné pravidlá pre činnosť influencerov, čo vytvára neistotu o povinnostiach a zodpovednosti pri daniach. Odborníci preto upozorňujú na potrebu presnejšie definovať hranice medzi autorskou a podnikateľskou aktivitou na sociálnych sieťach. Vo svetle týchto nejasností nesú momentálne hlavnú zodpovednosť samotní influenceri, ktorým je odporúčané aktívne vyhľadávať odborné poradenstvo, aby sa vyhli budúcim právnym či finančným problémom.
S rastúcim významom influencerstva sa očakáva, že slovenskí zákonodarcovia pristúpia v budúcnosti k novelizáciám a budú presnejšie legislatívne definovať pravidlá pre túto oblasť. Dovtedy ostáva vyjasňovanie a posudzovanie charakteru influencerstva prevažne v rukách samotných tvorcov obsahu, ktorí by mali byť obozretní a pripravení na nové pravidlá, ktoré sa začnú uplatňovať už od roku 2025.