Slovenská pošta oznámila výrazné zmeny vo fungovaní svojich prevádzok. Do konca roka 2028 má v pláne zaviesť zásadnú transformáciu svojej siete, pričom hlavným dôvodom je hrozba platobnej neschopnosti spoločnosti. Pošta aktuálne zamestnáva približne 10-tisíc ľudí, pričom okolo tisíc pracovníkov odíde do dôchodku už do konca roka 2027. Zavedené opatrenia majú podľa vedenia stabilizovať ekonomiku pošty a zabezpečiť jej budúcnosť.
Franšízový model ako riešenie stratových pobočiek
Hlavným prvkom plánovanej reformy je transformácia pobočkovej siete zo súčasných vlastných 1 365 prevádzok na výrazne menší počet priamo riadených filiálok. Slovenská pošta označila až 1 100 z nich za ekonomicky stratové, čo potvrdzuje pokračujúci pokles návštevnosti pobočiek v posledných piatich rokoch o 30 %.
Podľa plánovaného scenára má do roku 2028 v súčasnom rozsahu ostať len približne 400 kmeňových pobočiek spravovaných priamo poštou, pričom zvyšných približne tisíc prevádzok prejde na franšízových partnerov. Franšízové pracoviská budú otvorené najmä v existujúcich maloobchodných prevádzkach, ako sú obchody s potravinami, a tiež priamo v priestoroch obecných úradov. Toto riešenie je inšpirované podobnými úspešnými modelmi v Rakúsku či Nemecku, kde je väčšina poštových filiálok prevádzkovaná práve cez franchisingových partnerov.
Pošta zároveň začína s postupným optimalizovaním pobočkovej siete už v tomto roku. V krajských mestách bude zatvorených 26 pobočiek, pričom ich kapacity budú presmerované na tzv. nástupnícke filiálky s rozšírenými službami a dlhšou otváracou dobou. Osobitnú pozornosť pri transformácii venuje Slovenská pošta Bratislave, kde momentálny počet 45 prevádzok považuje za neudržateľný a nákladovo náročný.
Zmeny v doručovaní zásielok a výrazné technologické inovácie
Zmeny čakajú aj spôsob každodenného doručovania zásielok. Pošta plánuje obmedzenie súčasného päťdňového režimu doručovania listových zásielok druhej triedy a prechod na menej časté doručovanie počas týždňa. Takúto prax úspešne zaviedli a testovali rôzne európske krajiny. Na zmiernenie vplyvu týchto zmien plánuje spoločnosť navýšiť počet samoobslužných kioskov a balíkomatov, pričom momentálne prebiehajú diskusie aj s externými spoločnosťami, ktoré by sa mohli stať partnermi pre prevádzku týchto zariadení.
Okrem toho spoločnosť výrazne rozšíri štátne služby poskytované na pobočkách. Doposiaľ boli služby štátnej správy dostupné iba na 580 filiálkach; do konca tohto roka sa majú rozšíriť do všetkých prevádzok na území Slovenska.
Spolu s úpravou pobočkovej siete sa pošta intenzívne zameria na modernizáciu technologického vybavenia. Primárne pôjde o výmenu starých zariadení za nové, výkonnejšie triediace linky s vyššou mierou automatizácie. Zároveň vytvorí pošta nové pracovné pozície v sektoroch logistiky a balíkových služieb, čím chce reagovať na meniace sa zákaznícke potreby.
Rozsiahle preškoľovanie pracovníkov a dôraz na efektivitu
Aby Slovenská pošta dokázala úspešne implementovať plánované zmeny, už minulý rok rozbehla rozsiahle preškoľovanie svojich pracovníkov. Celkovo absolvovalo tieto programy až 6 400 zamestnancov, ktorí prešli viac ako dvadsiatimi seminármi a temer päťdesiatkou tréningov. Tieto iniciatívy majú zabezpečiť, aby boli všade na Slovensku rovnaké štandardy poskytovaných služieb.
Zamestnancom z pobočiek plánovaných na zatvorenie ponúkne pošta možnosť presunu na iné pracoviská v blízkosti, prípadne prechod na pozíciu u franšízového partnera. Z pohľadu Slovenskej pošty sú práve vysoké mzdové náklady a dlhodobý pokles produktivity zamestnancov jednou z hlavných príčin ekonomických problémov spoločnosti.
Navrhované opatrenia majú podľa vedenia Slovenskej pošty jednoznačný cieľ: predísť ďalšiemu prehlbovaniu finančných strát, stabilizovať ekonomiku spoločnosti a zabezpečiť jej dlhodobú konkurencieschopnosť a funkčnosť. Reformy majú podporu štátu ako hlavného akcionára a mali by byť ukončené najneskôr do konca roka 2028.