Konflikt na Blízkom východe sa v posledných dňoch výrazne vyostril a vyvolal veľa neistoty, najmä v súvislosti s možnými dopadmi na ceny pohonných hmôt. Slovensko citlivo sleduje situáciu, pretože región je strategicky dôležitý pre dopravu ropy. Hoci na trhu vládnu obavy, analytici sa zatiaľ zhodujú na tom, že dramatické zdražovanie pohonných látok nehrozí.
Slovenské čerpacie stanice zatiaľ pokojné
Analytik finančných trhov Matej Bajzík zo spoločnosti XTB pripomenul, že aktuálne udalosti nemali jednoznačný vplyv na ceny benzínu či nafty na slovenských pumpách. Prognózy finančných expertov naznačujú len mierne zvýšenie cien, rádovo v jednotkách centov za liter paliva, žiadne výrazné šoky teda motoristi v najbližšej dobe očakávať nemusia.
Zároveň Bajzík upozornil na dôležitý kontext – ceny pohonných hmôt sú aktuálne približne o 20 percent nižšie ako pred tromi rokmi. Aj preto je prípadný mierny nárast cien veľmi rozdielny od situácie, ktorá by mohla spotrebiteľov výrazne znepokojiť
Napriek tomu už svetové trhy reagovali na nárast geopolitického napätia pomerne výrazne. Cena ropy Brent po izraelských útokoch na iránske ciele okamžite vyskočila o viac ako 18 percent. V priebehu toho istého dňa došlo k čiastočnej korekcii, a obchodovanie sa napokon uzavrelo na úrovni okolo 74,23 dolárov za barel, čo zodpovedá nárastu približne o 7 percent oproti otváracím hodnotám.
Stratégia Iránu ako hlavný rizikový faktor
Najväčšie obavy analytikov na trhu s ropou momentálne súvisia s kľúčovým Hormuzským prielivom. Týmto strategickým bodom prechádza takmer pätina celosvetových dodávok ropy. Ak by Irán pristúpil k odvetným opatreniam v podobe blokády či útokov na loďstvo, môžu byť globálne dodávateľské reťazce narušené veľmi výrazne.
Experti varujú, že ak by konflikt poškodil iránske energetické zariadenia alebo prišlo k rozsiahlejším vojenským stretnutiam, cena ropy Brent by mohla vyskočiť až na úrovne medzi 80 až 100 dolárov za barel. Toto by mohla byť zároveň situácia, na ktorú intenzívne zareagujú aj ďalší veľkí producenti ropy vo svete, ktorí by pristúpili k zvýšenej ťažbe pre zmiernenie cenového šoku.
Európska politika môže mať dlhodobý vplyv na ceny palív
Hoci sú momentálne hlavnou témou súčasného rastu cien pohonných látok geopolitické faktory, odborníci zdôrazňujú aj legislatívne kroky Európskej únie. Od roku 2027 plánuje EÚ zaviesť novú metódu stanovovania cien benzínu a nafty prostredníctvom rozšíreného systému obchodovania s emisnými povolenkami (ETS II).
Tento systém by po novom zahŕňal aj náklady vznikajúce z emisií CO₂ pri spaľovaní palív v doprave či domácnostiach. Pri očakávanej cene emisných povoleniek okolo 200 eur za tonu CO₂ by sa mohol liter benzínu alebo nafty na Slovensku teoreticky zdražiť až o približne 60 centov. Pri momentálnej priemernej cene okolo 1,50 eura by sa ceny mohli zdvihnúť na približne 2,10 eura za liter.
Analytické štúdie rôznych európskych výskumných centier očakávajú výkyvy cien povoleniek od 100 do 300 eur za tonu emisií počas nasledujúcich rokov. Tieto výkyvy by mohli vytvárať nestálosť cien palív a prinášať riziko výraznejšieho zdražovania pre konečných spotrebiteľov do roku 2030.
Aktuálna eskalácia na Blízkom východe teda nie je jediným potenciálnym faktorom, ktorý môže v budúcnosti ovplyvniť slovenských motoristov. Zatiaľ však môžu byť slovenskí vodiči relatívne pokojní, keďže extrémne cenové šoky sú zatiaľ podľa expertov málo pravdepodobné.
V blízkej dobe, najmä počas letnej sezóny, slovenskom trhu s benzínom a naftou nehrozia výrazné cenové turbulencie, čo potvrdzujú aj dostupné analýzy. Napriek tomu situácia ostáva nepredvídateľná a finanční analytici pokračujú v podrobnom sledovaní diania na svetových trhoch.