Automobilový priemysel v Európskej únii získal viac času na dosiahnutie stanovených emisných cieľov. Výrobcovia osobných automobilov a dodávkových vozidiel nebudú musieť údaje o splnení limitov CO2 predkladať každoročne, ale iba raz za tri roky. Táto zmena prichádza na základe novej dohody, ktorú odsúhlasili zástupcovia členských krajín a poslanci Európskeho parlamentu a výrazne ovplyvní spôsob, akým automobilky riešia otázku emisií oxidu uhličitého.
Emisné limity sa budú hodnotiť trojročným priemerom
EÚ sa pôvodne prikláňala k prísnejšiemu systému, pri ktorom by jednotlivé automobilky museli každoročne dokumentovať, či splnili emisné limity, a v prípade prekročenia noriem by im hrozili pokuty. Aktuálne schválené opatrenie však umožňuje emisnú bilanciu hodnotiť na základe priemerných hodnôt počas troch rokov za obdobie 2025 – 2027.
Nové pravidlá znamenajú, že ak spoločnosť v jednom alebo dvoch rokoch prekročí stanovené limity, stále má možnosť v zostávajúcom období tento negatívny výsledok zlepšiť. Finančné sankcie vo výške 95 eur za každý gram oxidu uhličitého navyše na jedno vozidlo sa budú uplatňovať iba vtedy, ak automobilka nedosiahne stanovený priemerný emisný limit ani v rámci trojročného cyklu.
Podľa súčasných plánov by pritom automobilky mali do roku 2027 znížiť emisie oxidu uhličitého zo súčasných 116 gramov CO2 na kilometer až na cieľovú úroveň 93,6 gramu CO2 na kilometer. Komisári EÚ považujú tento cieľ za kľúčový pre environmentálne úsilie únie, zároveň však zohľadňujú aj technologické a hospodárske reálie európskych výrobcov, ktorým poskytnú potrebný priestor na adaptáciu.
Priaznivé rozhodnutie má pomôcť európskym automobilkám
V pozadí tohto rozhodnutia je snaha zabezpečiť európskym automobilkám lepšiu konkurencieschopnosť voči svetovým trhom, najmä voči výrobným závodom v Spojených štátoch a Číne. Autopriemysel ako sektor totiž predstavuje jednu z hlavných opôr ekonomiky EÚ: aktuálne zamestnáva zhruba 13 miliónov ľudí a generuje približne 14 percent HDP Európskej únie.
Automobiloví výrobcovia v Európe tak budú môcť ušetrené prostriedky investovať do modernizácie výrobných procesov, implementácie inovatívnych technológií a širšieho rozvoja trhu s elektrickými vozidlami. Aktuálne dáta pritom ukazujú, že elektromobily tvoria len približne 15 percent všetkých predaných áut, čo nestačí na hladké splnenie kontinuálne sprísňujúcich sa emisných noriem. EÚ zároveň plánuje od roku 2035 úplne zastaviť predaj nových automobilov využívajúcich tradičné spaľovacie motory.
Zmiernenie ročného sledovania emisných limitov je konečným krokom, ktorý už Európska únia neplánuje revidovať ani spätne sprísňovať. Nový systém nadobudne platnosť po jeho zverejnení v Ústrednom vestníku Európskej únie.
Budúcnosť odvetvia závisí od elektromobility
Rozhodnutie EÚ vnieslo do automobilového sektora potrebnú dávku istoty a stabilitu využiteľnú pre rozvoj bezemisných technológií. Naznačuje však aj to, aké veľké sú výzvy, ktoré automobilových výrobcov čakajú v ďalších rokoch, najmä pri transformácii smerom k elektromobilite. Cieľ únie eliminovať emisnú stopu dopravy do roku 2035 zostáva nemenný.
Európske automobilky teda aktuálne získali časový i legislatívny priestor na potrebnú adaptáciu a rozvoj ekologicky vhodnejších riešení. Ak má však únia skutočne naplniť zámery v oblasti klimatickej neutrality, bude nevyhnutné, aby výrobcovia využili tento čas efektívne a v plnej miere sa pripravili na bezemisnú budúcnosť.