Cenovo dostupné elektromobily sa stávajú globálnym fenoménom, pričom doposiaľ nespornú dominanciu Číny začína ohrozovať Mexiko. Práve táto latinskoamerická krajina výrazne investuje do výroby konkurencieschopných modelov elektrických vozidiel, schopných zaujať širšie vrstvy zákazníkov. Podľa čerstvej analýzy portálu Electrek, na ktorú upozornil FonTech.sk, mexické snahy smerujú najmä k výraznému zlacneniu elektromobility.
Mexiko cieli na elektrickú revolúciu
Pod vedením prezidentky Claudie Sheinbaumovej sa mexická vláda pustila do ambicióznych projektov, ktoré majú krajine zabezpečiť silné postavenie na medzinárodnom trhu s elektromobilmi. Dôraz pritom kladie predovšetkým na cenovú dostupnosť a širokú dostupnosť nových elektrických modelov. S týmto cieľom vláda podporuje nielen samotnú výrobu elektromobilov, ale významne rozvíja aj infraštruktúru a domáci ťažobný priemysel zameraný na lítium, kľúčovú surovinu pre batérie.
Mexickí výrobcovia aktuálne vyvíjajú prototypy kompaktných elektrických automobilov, ktoré by výrazne znížili ceny v porovnaní so súčasnými globálnymi značkami, akou je napríklad Tesla. Už čoskoro by Mexiko mohlo priniesť na trh elektromobily, ktoré dokážu konkurovať extrémne lacným čínskym modelom a narušiť dominanciu ázijských producentov.
Čínska dominancia a nová súperiaca krajina
Čína si za posledné roky upevnila prvenstvo na globálnom trhu s lacnými elektromobilmi. Vďaka technologickému pokroku a rozsiahlej podpore zo strany čínskej vlády sa stali výrobcovia ako BYD celosvetovými lídrami v oblasti elektrických automobilov. Len v apríli tohto roka predbehla automobilka BYD v Európe americkú Teslu, keď dosiahla 7 231 registrácií elektrických áut oproti 7 165 registráciám Tesly.
Dominancia BYD sa však netýka len Európy. Celosvetovo sa v prvom štvrťroku 2025 predal viac ako milión vozidiel tejto značky, z čoho asi 416-tisíc tvorili plne elektrické modely. Tesla za rovnaké obdobie zaznamenala predaje na úrovni 337-tisíc elektromobilov, čím stratila niekoľkoročné prvenstvo na globálnej scéne.
Kľúčom k úspechu BYD je práve cenová dostupnosť, typickým príkladom je model Seagull, ktorého domáca cena predstavuje približne 12-tisíc dolárov. Rovnaký model stojí na trhu v Latinskej Amerike už viac ako 21-tisíc dolárov, pričom trhový priemer elektromobilov v USA siaha až k hranici 50- až 60-tisíc dolárov. Toto vytvára obrovský potenciál pre mexické elektromobily, ktoré by mohli konkurovať práve cenou a oslabiť tak globálnu pozíciu čínskych výrobcov.
Obchodné dôsledky a príležitosti v Severnej Amerike
Vývoj elektromobilov v Mexiku má dosah aj za hranicami samotného výrobcu. Dohoda USMCA medzi Mexikom, USA a Kanadou umožňuje, aby vozidlá vyrobené na mexickom území vstupovali na americký trh bez cla alebo s veľmi nízkymi clami, samozrejme za predpokladu splnenia určitých kritérií pôvodu dielov a pracovných štandardov. Toto nastavenie vytvára pre Mexiko veľký priestor na expanziu na lukratívny severoamerický trh.
Zároveň však tento mechanizmus môže v praxi nahrávať čínskym automobilovým značkám, ktoré by mohli mexické územie využiť ako vstupnú bránu na trhy USA bez toho, aby museli platiť clá, ktoré aktuálne zaviedla administratíva prezidenta Joea Bidena v prospech domácich výrobcov. To môže mať významné obchodné dôsledky, keďže rastúce kapacity mexickej produkcie otvárajú dvere k potenciálnemu prehodnoteniu obchodných politík v budúcnosti. Takáto situácia by významne ovplyvnila dynamiku trhu s elektromobilmi nielen v Latinskej Amerike, ale aj vo významnej časti Severnej Ameriky.
V konečnom dôsledku je zrejmé, že Mexiko sa stáva dôležitým hráčom a potenciálnym vyzývateľom Číny v oblasti elektrickej mobility. Výsledky tejto formujúcej sa rivality budú mať významný vplyv na ceny elektromobilov, ponuku modelov aj celosvetové trhy, pričom rozhodne neostanú bez odozvy ani v Európe.