Automobilový priemysel prechádza turbulentným obdobím, čo sa odráža aj na výrazných rozhodnutiach popredných svetových výrobcov. Najnovšie sa k rozsiahlym škrtom odhodlala aj švédska automobilová spoločnosť Volvo Cars, ktorá oznámila prepúšťanie približne 3 000 zamestnancov predovšetkým na administratívnych a kancelárskych pozíciách vo Švédsku. Tento krok je súčasťou širšej stratégie Volva na zníženie nákladov v celkovej hodnote 18 miliárd švédskych korún (približne 1,65 miliardy eur), ktorá bola predstavená už v apríli.
Volvo zápasí s klesajúcim dopytom a vysokými colnými poplatkami
Volvo čelí prudkému poklesu predajov, ktoré medziročne v máji klesli až o 11 %. Rastúce vstupné náklady, zhoršený dopyt po vozidlách v Európe a obchodné bariéry vytvorili situáciu, ktorá si podľa vedenia automobilky vyžaduje radikálne úsporné opatrenia. Situáciu navyše komplikuje 25-percentné clo na dovoz automobilov do USA, ktoré zaviedla administratíva bývalého prezidenta Donalda Trumpa. Táto tarifa prinútila švédsku značku nedávno prehodnotiť svoj ambiciózny cieľ elektrifikovať celé produktové portfólio do konca roka 2030.
Volvo pritom nie je jediná automobilka, ktorá sa uchyľuje k dramatickým krokom. Japonský výrobca Nissan oznámil prepustenie až 20 000 zamestnancov, čo tvorí približne 15 % všetkých zamestnancov globálne. Okrem toho Nissan ohlásil plán zatvoriť sedem závodov po celom svete v reakcii na prudko klesajúce predaje primárne na trhoch v Spojených štátoch a Číne, či po neúspešných rokovaniach o fúzii s japonskými rivalmi Hondou a Mitsubishi.
Nissan rokuje s Toyotou o strategickom partnerstve
Aby Nissan našiel cestu zo súčasnej krízy, začal podľa informácií japonských médií ako Mainichi či Automotive News viesť predbežné rozhovory so svojím tradičným konkurentom, spoločnosťou Toyota. Predmetom rokovaní má byť prípadná strategická spolupráca, ktorá by mohla pomôcť Nissanu prekonať náročné obdobie transformácie. Celá situácia je však komplikovaná účastou francúzskeho Renaultu, ktorý má významný majetkový podiel v Nissane. Prípadná dohoda tak môže byť zložitá a náročná na realizáciu.
Z dlhodobého hľadiska by spojenie síl medzi Nissane a Toyotou mohlo znamenať podstatné úspory a synergie vo výrobných procesoch, logistike, a tiež posilniť technologické schopnosti oboch výrobcov, najmä v oblasti elektrifikovaných a autonómnych vozidiel.
BYD predstihol Teslu, výsledkom je tvrdá cenová vojna na trhu elektromobilov
Na európskom trhu elektromobilov medzitým nastala významná zmena. Dominanciu amerického lídra Tesla vystriedal rýchlo rastúci čínsky výrobca BYD. V apríli tohto roka predal BYD na európskych trhoch 7 231 elektromobilov, zatiaľ čo Tesla zaznamenala v rovnakom období pokles na 7 165 predaných vozidiel, čo je medziročný pokles až o 49 %.
BYD okrem agresívnej expanzie pristúpil aj k výraznému zníženiu cien svojich vozidiel. Model BYD Seagull EV, kompaktný elektrický automobil, aktuálne ponúka za mimoriadne nízku cenu približne 6 800 eur (55 800 jüanov). Táto cenová agresivita zahájila výraznú cenovú vojnu na čínskom trhu, zapojili sa do nej aj ďalšie automobilky ako Changan a Leapmotor. Táto stratégia síce podstatne zvýšila predaje BYD, ale zároveň spôsobila pokles hodnoty akcií čínskych automobiliek.
Z globálneho hľadiska BYD definitívne predbehol Teslu aj v celosvetovom predaji plne elektrických vozidiel. Za prvý štvrťrok 2025 predala čínska automobilka približne 416 000 plne elektrických vozidiel v porovnaní s Teslou, ktorá za rovnaké obdobie zaznamenala predaje približne 337 000 elektromobilov. Tým BYD prekonala dlhodobo dominujúce postavenie Tesly a stala sa novým lídrom v segmente elektromobility.
Globálny automobilový priemysel sa ocitol uprostred zásadných zmien a výziev, zahŕňajúcich pokles ekonomickej dôvery spotrebiteľov, rastúce obchodné obmedzenia a extrémnu konkurenciu. Tieto trendy nútia výrobcov ako Volvo či Nissan prijať bolestivé opatrenia na zachovanie konkurencieschopnosti, zatiaľ čo čínske automobilky ako BYD využívajú situáciu na rýchle získanie trhového podielu. Zmeny a reštrukturalizácia prebiehajú dokonca aj na Slovensku, kde automobilka Stellantis začala vyzývať svojich zamestnancov, aby dobrovoľne opustili svoje pozície, ako sa uvádza v samostatnom článku.