Celosvetový rast záujmu o elektromobily spôsobuje situáciu, ktorá môže už v roku 2030 vyvrcholiť výrazným nedostatkom lítia, kľúčovej suroviny na výrobu batérií. Odborníci varujú, že Európa môže byť týmto nedostatkom mimoriadne ohrozená, keďže regionálna produkcia nebude schopná uspokojiť rýchlo rastúci dopyt.
Európa bude výrazne závislá od dovozu
Vedci zo šanghajskej East China Normal University a švédskej Lund University uvádzajú, že aj keď Európska únia plánuje zvýšiť produkciu lítia, očakávaná ročná výroba na úrovni približne 325-tisíc ton ekvivalentu uhličitanu lítneho nebude stačiť. Prognózy predpokladajú, že do roku 2030 dosiahne európsky dopyt až 792-tisíc ton, čo je takmer dvaapolnásobok odhadovanej ponuky.
Globálne zásoby lítia sú dostatočné, no sú nerovnomerne rozložené medzi krajinami. Európa je dnes takmer úplne závislá od importu z krajín ako Čile, Austrália či Čína. Táto situácia vytvára riziko prerušenia dodávateľských reťazcov a môže komplikovať plány EÚ v oblasti prechodu na čistú mobilitu a dosahovanie cieľov klimaticky neutrálnej ekonomiky.
Krajiny s najväčšími rezervami tiež zápasia s problémom
Nedostatok bude zrejme cítiť aj v krajinách s rozsiahlymi domácimi rezervami, hoci situácia tam nebude až taká kritická ako v Európe. Napríklad Čína by mohla do roku 2030 vyrábať približne 1,1 milióna ton lítia ročne, no celkový domáci dopyt má byť ešte vyšší – očakáva sa až na úrovni 1,3 milióna ton. Podobný vývoj čaká USA, ktoré by však mali byť schopné pokryť až 90 percent vlastnej potreby.
Vedci prirovnávali súčasnú dôležitosť lítia k významu benzínu počas priemyselnej revolúcie, pričom nerovnomerné rozloženie zásob môže v budúcnosti priniesť vážne ekonomické aj logistické problémy na globálnej úrovni. Preto odporúčajú podniknúť okamžité kroky na diverzifikáciu dodávok a zrýchlenie vývoja alternatívnych technológií.
Alternatívy, ktoré môžu odvrátiť krízu
Ako potenciálne riešenie výskumníci navrhujú rozvoj a implementáciu nových typov batérií, ktoré využívajú iné chemické zloženie než lítiové zlúčeniny. Osobitne poukazujú na sodíkovo-iónové batérie, ktoré sa už začínajú používať v niektorých vozidlách na čínskom trhu.
Upozorňujú tiež na význam batérií s pevným elektrolytom, ako nedávno prezentovala automobilka Changan Automobile, ktorá sľubuje elektromobilom výrazný technologický posun vpřed a predĺženie dojazdu na jedno nabitie až na 1 500 kilometrov. Urýchlená implementácia týchto alternatív je podľa odborníkov kľúčová, keďže jej absencia môže významne ohroziť globálne ciele v oblasti životného prostredia a energetickej transformácie v nasledujúcich rokoch.