Podvodná praktika stáčania kilometrov na ojazdených automobiloch stojí európskych motoristov miliardy eur ročne, potenciálne poškodzujúc nielen individuálnych kupujúcich, ale aj ekonomiky jednotlivých krajín. Podľa najnovšieho prieskumu spoločnosti carVertical Európania prichádzajú ročne minimálne o 5,3 miliardy eur v dôsledku manipulácie s tachometrami na vozidlách.
Podvod s tachometrami narastá, odhaľovanie je zložité
Predajcovia, ktorí stočia údaje o najazdených kilometroch, umelo navýšia hodnotu vozidiel. Priemerný kupujúci v Európe v dôsledku tohto podvodu preplatí auto približne o 26,3 percenta z jeho skutočnej hodnoty. Finančná strata na jednom vozidle môže byť až 2 900 eur. V praxi to znamená, že ak je ojazdené vozidlo ponúkané za 11 500 eur, jeho reálna trhová cena môže byť len okolo 8 600 eur. Výška strát narastá úmerne s cenou vozidla, pričom luxusné autá môžu znamenať pre kupujúcich straty v tisíckach až desaťtisíckach eur.
Napriek snahe úradov Európskej únie riešiť túto problematiku sa ukazuje, že odhaliť manipuláciu s tachometrom nie je jednoduché. Kupujúci spravidla nemajú žiadnu možnosť okamžite zistiť, či niekto manipuloval s údajmi tachometra. Jediná spoľahlivá možnosť ako odhaliť podvod je preverenie historických údajov o vozidle. Doterajšie digitálne databázy sú však nekompletné a informácie o mnohých vozidlách sa k potenciálnym kupujúcim často vôbec nedostanú. Práve túto medzeru využívajú nepoctiví predajcovia.
Západ Európy najviac zasiahnutý podvodmi
Ukazuje sa, že krajiny západnej Európy sú týmto javom obzvlášť zasiahnuté. Správa uvádza, že Veľká Británia každoročne stráca približne 1,4 miliardy eur, Francúzsko 1,14 miliardy eur a Nemecko 1,1 miliardy eur. V porovnaní s nimi je situácia v krajinách strednej a východnej Európy o niečo priaznivejšia, aj keď podvodné praktiky s tachometrami sa nevyhýbajú ani týmto regiónom.
Hospodárske škody, ktoré stáčanie kilometrov spôsobuje, výrazne prevyšujú staršie odhady Európskeho parlamentu z roku 2018 (1,31 až 8,77 miliardy eur ročne). Analýza spoločnosti carVertical navyše konštatuje, že uvedené aktuálne číslo minimálnych strát vo výške 5,3 miliardy eur je pravdepodobne podcenené. Neodhalené prípady môžu reálnu výšku strát ešte výrazne zvýšiť.
Riešením je lepšia medzinárodná spolupráca a transparentnosť
Spomedzi možných riešení experti odporúčajú predovšetkým intenzívnejšiu výmenu údajov medzi krajinami Európskej únie a vytvorenie komplexných digitálnych databáz vozidiel. Ak by boli tieto údaje dostupné a transparentné, prípade podvodov so stáčaním tachometrov by bolo oveľa jednoduchšie odhaliť a riešiť.
Pokiaľ táto prax pretrvá, odborníci odporúčajú motoristom, aby boli pri kúpe ojazdených áut obzvlášť obozretní. Dôsledná kontrola histórie vozidla je momentálne jedným z mála nástrojov, ktoré má kupujúci k dispozícii na ochranu pred finančnými stratami spôsobenými stočeným tachometrom.