Finančná správa Slovenskej republiky dosiahla významný úspech vo vymáhaní daňových nedoplatkov. Od januára do konca mája 2025 dokázala vymožená suma prekročiť hranicu 121 miliónov eur. Napriek tomu, že objem odstúpených nedoplatkov poklesol o 12 miliónov eur oproti rovnakému obdobiu minulý rok, štát získal o približne 2,5 milióna eur viac vďaka zlepšenej efektivite.
Zavádzanie moderných technológií zvyšuje úspešnosť exekúcií
Za výrazným rastom efektivity vymáhania nedoplatkov stojí predovšetkým zavádzanie najmodernejších analytických metód a efektívnejších foriem enforcementu. Podľa dostupných informácií dosiahla efektivita vymáhania k 31. máju 24,5 %, čo predstavuje medziročný nárast o 1,4 %. Analýzy založené na princípe pokročilého riadenia rizík pritom umožňujú daňovým exekútorom presnejšie identifikovať finančné zdroje dlžníkov a efektívnejšie zabezpečiť ich splácanie.
K vyššej úspešnosti vymáhania prispeli aj časté terénne akcie exekútorov. Od začiatku roka bolo navštívených celkom 1 542 prevádzok dlžníkov, pričom exekútori priamo na mieste získali hotovosť presahujúcu sumu 905-tisíc eur. Narastá tiež popularita komfortnejších spôsobov úhrady cez platobné terminály – od januára sa touto formou uskutočnilo celkovo 988 transakcií v celkovom objeme viac ako jeden milión eur, čo predstavuje medziročný rast približne o štvrtinu milióna eur.
Zahraničné exekúcie naberajú na dynamike
Finančná správa tento rok výrazne zvýšila intenzitu medzinárodnej spolupráce so zahraničnými daňovými orgánmi v oblasti exekúcií. Za prvých päť mesiacov 2025 vzrástol počet odoslaných žiadostí smerom do zahraničia až o 234 %. Prínos zo zahraničných exekúcií pre slovenský rozpočet tak dosiahol sumu 1,65 milióna eur, čo je nárast o 779-tisíc eur oproti rovnakému obdobiu minulý rok.
Zvýšenú efektivitu pri zahraničnom vymáhaní dlhov možno pripísať aj schopnostiam exekútorov identifikovať nové spôsoby ukrývania prostriedkov zo strany dlžníkov. Populárne fintech platformy, napríklad Revolut, ktoré dlžníci často považujú za bezpečný úkryt financií pred exekúciou, sa podľa skúseností daňových exekútorov ukazujú byť ľahko identifikovateľné a efektívne postihnuteľné.
Individuálna komunikácia s dlžníkmi podporuje platobnú disciplínu
Finančná správa kladie veľký význam na transparentnú a otvorenú komunikáciu s daňovými subjektmi, s cieľom preventívne zvládať riziká platobnej neschopnosti. Kľúčovým faktorom úspechu je snaha o včasnú identifikáciu problémov u dlžníkov, ktorí môžu využiť rôzne inštitúty pomoci dostupné na oficiálnom webe Finančnej správy, napríklad možnosť odkladu lehoty splatnosti alebo rozloženia splátok.
Dlhodobá stratégia založená na kombinácii aktívneho kontaktného prístupu, využívania inovatívnych technologických riešení a dôraznej, no zároveň flexibilnej komunikácie smerom k daňovníkom sa prejavuje aj v pozitívnej zmene ich správania. Rastúca disciplína daňových subjektov sa následne odzrkadľuje na zvyšujúcom sa objeme príjmov do štátneho rozpočtu a dodržiavaní platných predpisov zo strany verejnosti.