Na pôde Európskej únie pokračujú diskusie o prístupe jednotlivých štátov k otázke spôsobilosti starších vodičov. Členské krajiny sa doposiaľ nedokázali zhodnúť na spoločných pravidlách, čoho výsledkom sú výrazné rozdiely v legislatíve upravujúcej právo seniorov viesť motorové vozidlá.
Rozdielne pravidlá v jednotlivých krajinách EÚ
Európska únia vo svojich smerniciach nešpecifikuje konkrétnu hornú vekovú hranicu pre vodičské oprávnenia. Namiesto toho jednotlivé členské štáty samostatne stanovujú obdobia a podmienky povinných zdravotných prehliadok pre starších motoristov.
Na Slovensku je povinnosťou každého vodiča po dosiahnutí veku 68 rokov absolvovať lekársku prehliadku. Tieto kontroly musia byť opakované v pravidelných dvojročných intervaloch. Ak senior spĺňa zdravotné kritériá, môže aj naďalej šoférovať bez vekového obmedzenia. Česká republika nastavila obdobné podmienky, pričom povinné lekárske kontroly začínajú ešte skôr, a to vo veku 65 rokov, taktiež s dvojročným intervalom.
Absencia jednotného súboru predpisov naprieč Európskou úniou znamená, že bezpečnostné štandardy týkajúce sa starších vodičov môžu byť značne rozdielne. Diskusia o potrebe celoeurópskeho legislatívneho rámca naďalej rezonuje, keďže súčasné rozdiely znižujú efektívnosť cezhraničnej harmonizácie pravidiel.
Peru zaviedlo celosvetovo prvú vekovú hranicu pre vodičské oprávnenia
Celosvetový precedens v oblasti regulácie šoférovania v pokročilom veku stanovilo Peru. Ako jediný štát sveta táto juhoamerická krajina zaviedla prísnu vekovú hranicu, po prekročení ktorej vodiči už nemajú nárok na predĺženie platnosti svojho vodičského preukazu.
V Peru môžu občania bez výrazných obmedzení šoférovať do 70. roku života. Po dosiahnutí tejto vekovej hranice sú vodiči povinní absolvovať lekárske kontroly každých päť rokov. Táto perióda sa od 75. narodenín sprísňuje na dvojročné intervaly. Definitívny zákaz obnovenia vodičského oprávnenia prichádza vo veku 80 rokov, bez ohľadu na zdravotnú spôsobilosť jednotlivca.
Zatiaľ žiadna iná krajina neprevzala peruánsky model vekových limitov. Hoci debaty o tomto spôsobe regulácie vodičov v seniorskom veku prebehli napríklad aj v Taliansku, žiadna európska krajina ich zatiaľ v praxi neimplementovala. Väčšina štátov považuje za spravodlivejší a efektívnejší prístup individuálne hodnotenie každého vodiča, s dôrazom na jeho osobné zdravotné a psychické predpoklady.
Slovensko zostáva verné individuálnemu prístupu
Na Slovensku sa v súčasnosti neuvažuje o zásadných zmenách pravidiel týkajúcich sa šoférovania v pokročilom veku. Aj vodiči, ktorí už výrazne prekročili osemdesiatku, môžu stále viesť motorové vozidle bez vekového obmedzenia, ak pravidelne v predpísaných dvojročných intervaloch úspešne absolvujú lekárske kontroly.
V slovenskom verejnom priestore či na pôde parlamentu aktuálne neprebiehajú diskusie, ktoré by navrhovali zavedenie pevne stanovenej vekovej hranice pre zánik práva šoférovať. Viacerí domáci aj svetoví odborníci uprednostňujú individuálne lekárske a psychologické hodnotenie schopností vodičov pred plošnými zákazmi založenými výlučne na veku.
Otázka prípadnej implementácie vekových limitov v rámci Európskej únie zostáva otvorená. Je pravdepodobné, že debaty o zjednotení pravidiel budú pokračovať aj v budúcnosti na úrovni jednotlivých členských štátov vrátane Slovenska.