Globálny automobilový sektor prechádza jednou z najväčších kríz posledných rokov, pričom tradičné automobilky čelia dramatickému poklesu predaja, prudkej konkurencii a potrebe výrazného znižovania nákladov. Značky ako Volvo, Nissan či Tesla boli nútené podniknúť drastické opatrenia, zatiaľ čo čínska automobilka BYD prekvapivo stúpa na pozíciu nového lídra elektromobility.
Znižovanie nákladov: Volvo prepustí 3-tisíc ľudí, Nissan až 20-tisíc zamestnancov
Automobilový gigant Volvo Cars oznámil rozsiahle prepúšťanie, ktorého súčasťou je prepustenie približne 3 000 pracovníkov, hlavne z administratívnych pozícií v centrále v Göteborgu. Vedenie spoločnosti opodstatnilo tento krok potrebou efektívnejšej štruktúry a úsporami v hodnote zhruba 18 miliárd švédskych korún (asi 1,65 miliardy eur). Automobilka zároveň priznala výrazný medziročný pokles predajov vo výške až 11 %, čo prispelo k revízii jej pôvodného plánu plnej elektrifikácie vozového parku do roku 2030. Aj keď spoločnosť naďalej preferuje elektromobilitu, súčasné nepriaznivé trhové podmienky vrátane rastúcich nákladov a nových obchodných bariér, akou je napríklad 25-percentné clo na dovoz vozidiel do USA, výrazne ovplyvňujú plánované tempo jej prechodu na elektrický pohon.
Podstatne dramatickejšie kroky oznámila japonská automobilka Nissan, ktorá potvrdila výrobnú reštrukturalizáciu sprevádzanú celosvetovým prepustením približne 20 000 zamestnancov. Okrem redukcie pracovnej sily automobilka rozhodla aj o zatvorení siedmich svojich výrobných závodov po celom svete. Tieto rozhodnutia prichádzajú ako dôsledok dlhodobého poklesu dopytu na kľúčových trhoch, predovšetkým v Spojených štátoch a v Číne, ako aj po neúspešných rokovaniach, ktoré spoločnosť viedla s automobilkami Honda a Mitsubishi v úvode tohto roka. Nissan sa aktuálne obracia na ďalšieho významného domáceho hráča – Toyotu, s ktorou diskutuje o potenciálnom strategickom partnerstve. Francúzsky Renault, stále významný akcionár Nissanu, sa pritom pravdepodobne bude aktívne podieľať na ďalšom smerovaní tejto japonskej značky.
BYD prekonal Teslu v Európe, čínske značky menia rovnováhu síl
Zásadný posun sa odohral aj na európskom trhu elektromobilov, kde dlhoročného lídra Teslu po prvýkrát predbehla čínska značka BYD. Oficiálne dáta ukazujú, že BYD zaznamenal v apríli v Európe 7 231 registrácií nových plne elektrických vozidiel, zatiaľ čo americká Tesla len 7 165 registrácií. Aj keď rozdiel medzi týmito dvomi konkurentmi nie je veľký, znamená symbolický zlom pre európsky trh, ktorý bol donedávna jednoznačne ovládaný Teslou.
K obrovskému úspechu čínskej automobilky BYD prispela najmä jej agresívna cenová politika. Spoločnosť výrazne zlacnila viac ako 20 svojich modelov – niektoré dokonca ponúka na domácom čínskom trhu za cenu hlboko pod hranicou 10-tisíc eur. Táto stratégia viedla k prudkému zvýšeniu záujmu zákazníkov a zároveň prinútila ďalších čínskych výrobcov, ako Changan a Leapmotor, urobiť podobné kroky a konkurovať agresívnejšími cenovými ponukami.
Tesla naopak čelí závažným problémom. Aprílový pokles počtu registrácií nových elektrických vozidiel tejto značky predstavoval medziročne až 49 %, zatiaľ čo čínsky BYD si v rovnakom období polepšil o impozantných 359 % pri všetkých typoch vozidiel a približne o 159 % pri porovnaní iba plne elektrických modelov.
Globálna súťaž elektromobility: Výzvy pre automobilový priemysel pokračujú
Dominancia BYD sa pritom neobmedzuje iba na Európu. Celosvetovo táto čínska automobilka v prvých troch mesiacoch tohto roka predala približne milión automobilov, z ktorých viac ako 416-tisíc tvorili plne elektrické vozidlá. Oproti tomu Tesla predala približne 337-tisíc elektromobilov, čo jasne signalizuje zásadnú zmenu v globálnych pomeroch na trhu s elektromobilmi.
Celkovo tak automobilový priemysel stojí nielen pred ekonomickými, ale aj strategickými výzvami. Rastúce tlaky na znižovanie výrobných nákladov, meniace sa preferencie zákazníkov a výrazne zvýšená konkurencia zo strany ázijských výrobcov predstavujú priame ohrozenie dominantného postavenia tradičných automobiliek. Tieto faktory navyše komplikujú nové obchodné prekážky vrátane nových clových opatrení a prísnej európskej emisnej legislatívy, čím automobilovému sektoru zostáva minimum možností okrem razantnej reštrukturalizácie a prehodnotenia stratégie ďalšieho vývoja na globálnych platformách.