Európska komisia predstavila najrozsiahlejšiu revíziu pravidiel technických kontrol za poslednú dekádu. Kľúčom tejto reformy je skrátenie intervalu STK pre vozidlá staršie než 10 rokov z dvoch rokov na jeden, zavedenie povinných periodických prehliadok pre elektromobily a úplná digitalizácia osvedčení o evidencii. Brusel počíta s tým, že prísnejší dohľad do roku 2050 zabráni približne 7 000 úmrtiam a 65 000 vážnym zraneniam na cestách EÚ, pričom obmedzí aj emisie CO₂ z najstaršieho vozového parku.
Ročná STK pre milióny áut nad 10 rokov
Slovensko patrí k krajinám s vysokým podielom starších vozidiel: priemerný vek osobného auta tu presahuje 14 rokov. Reformou najviac zasiahnuté modely zahŕňajú populárne Škody Octavia III, Fabia III, Rapid i Superb III. Ak legislatívu odobria europoslanci a Rada EÚ, majitelia týchto áut budú musieť prísť na kontrolu každých 12 mesiacov namiesto doterajších 24 mesiacov. Pre bežnú domácnosť to znamená dvojnásobné priame poplatky za STK a emisnú kontrolu, vyššiu pravdepodobnosť nutných opráv pred samotnou návštevou stanice a stratu času v servise. Podľa odhadov slovenských prevádzkovateľov STK sa ročný dopyt po termínoch zvýši o 40 % až 50 %, čo si vyžiada zrýchlenú akreditáciu nových pracovísk.
Komisia argumentuje, že autá v druhom desaťročí životného cyklu prispievajú k neúmernému počtu technických porúch vedúcich k nehodám. Interná analýza exekutívy ukazuje, že hoci vozidlá nad 10 rokov tvoria len 39 % celkového počtu km najazdených v EÚ, stoja za viac než polovicou kolízií spôsobených technickými zlyhaniami. Vďaka ročným kontrolám by sa miera takýchto incidentov mohla do roku 2030 znížiť o 30 %.
Elektromobily pod drobnohľadom batériových testov
Doterajšia smernica z roku 2014 nepožadovala od členských krajín jednotné postupy pri hodnotení vysokonapäťových batérií. Revidovaný rámec prinesie harmonizované protokoly, ktoré budú operátori STK musieť použiť pri testovaní kapacity, teplotnej stability a prípadných poškodzení článkov. Kontrola sa zameria aj na integritu vysokonapäťových káblov a riadiacich jednotiek, pretože práve skrat a tepelný únik patria k spúšťačom batériových požiarov.
Nové pravidlá rušia akékoľvek výnimky pre plne elektrické vozidlá, čím ich de facto zrovnoprávňujú s autami so spaľovacím motorom. Brusel tým reaguje na prudký nárast registrácií elektromobilov – v EÚ pribudlo v roku 2024 vyše 2,3 milióna batériových áut, teda takmer 20 % všetkých nových predajov. Vyrovnané kontrolné prostredie má zabrániť situácii, keď staršia, málo servisovaná batéria ohrozuje nielen posádku, ale aj záchranné zložky pri eventualite požiaru.
Digitálne osvedčenia zrýchlia cezhraničný obchod s vozidlami
Tretím pilierom reformy je prechod na elektronické technické osvedčenie o registrácii. Každý nový dokument bude uložený v celoúnijnej databáze, ku ktorej získajú prístup polícii, colné orgány, servisy aj poisťovne. Digitalizované záznamy majú zjednodušiť overenie vlastníctva, hlásenie zmeny kilometrov a sledovanie poistných udalostí, čím sa zníži priestor pre podvody s pretáčaním odometra či neoprávnenými opravami. Komisia deklaruje, že plná prevádzka systému zníži priemerný čas cezhraničného prihlásenia jazdeného vozidla zo súčasných 15 dní na menej než 48 hodín.
Úplný prechod z papiera na digitál sa má uskutočniť v dvoch fázach. Od roku 2027 dostanú elektronické osvedčenie všetky novoregistrované vozidlá v Únii. Pre existujúci vozový park bude mať každý členský štát prechodné obdobie dlhé štyri roky, počas ktorých zmení doterajší papierový doklad na elektronický pri najbližšej technickej kontrole alebo zmene vlastníka.
Podľa prepočtov generálneho riaditeľstva pre mobilitu a dopravu (DG MOVE) prinesie digitalizácia celej agendy ročnú úsporu administračných nákladov vo výške 720 miliónov eur v rámci dvadsaťsedmičky. Úspory má podporiť aj interoperabilita systémov, keďže rovnaká databáza poslúži na automatické uplatňovanie environmentálnych poplatkov či zákaz vjazdu do nízkoemisných zón v mestách.
Reformný balík je momentálne v priebežnej fáze schvaľovania. Európsky parlament by mal hlasovať do konca prvého štvrťroka 2025, Rada EÚ krátko nato. Ak proces pôjde podľa harmonogramu, prvé členské štáty začnú uplatňovať nové ročné STK a digitálne osvedčenia už v roku 2026, pričom úplná implementácia sa očakáva do roku 2030. Slovenské ministerstvo dopravy predbežne avizovalo novelu zákona o cestnej premávke v druhej polovici 2025, aby prevádzkovatelia staníc STK, autoservisy a vodiči mali minimálne ročné prechodné obdobie na prípravu.