Európske automobilky stoja pred ďalšou závažnou hrozbou výrobnej krízy. Po pandémii Covid-19 a globálnom nedostatku polovodičov tentokrát výrobcov ohrozuje akútny nedostatok magnetov z Číny, ktoré sú dôležitou súčasťou mnohých automobilových komponentov. Obmedzenia ich vývozu vyplývajú z novej legislatívy čínskej vlády týkajúcej sa strategických surovín a sprísnených pravidiel na získavanie vývozných licencií.
Európske automobilky obmedzené nedostatkom magnetov, výroba ohrozená
Problém spočíva predovšetkým v nových obmedzeniach zo strany Číny, ktorá kontroluje približne 70 percent celosvetovej ťažby vzácnych zemín a až 85 percent kapacít ich spracovania. Táto zmena legislatívy, ktorú Peking implementoval v reakcii na aktuálne obchodné spory so Spojenými štátmi americkými, požaduje získanie vývoznej licencie na strategické komodity vrátane magnetov. Od začiatku apríla evidujú čínske úrady stovky žiadostí od európskych podnikov, no zatiaľ schválili len asi štvrtinu. Často dochádza k zamietnutiam pre administratívne problémy alebo k vyžadovaniu citlivých dát od európskych spoločností.
Nové opatrenia už citeľne zasiahli dodávateľské reťazce a produkčné linky niektorých európskych firiem. Automobilka Volkswagen napríklad priznala problémy svojich dodávateľov pri získavaní licencií z Číny, čo vážne komplikuje ich výrobný proces. V Európe už došlo v dôsledku nedostatku magnetov k prvým prerušeniam prevádzky vo vybraných závodoch, pričom odborníci varujú pred rozšírením podobných zastavení výroby naprieč ďalšími európskymi továrňami.
Automobilový sektor hľadá riešenia, alternatívne technológie zatiaľ limitované
Európski výrobcovia už dlhší čas usilujú o zníženie závislosti na Číne a snažia sa zavádzať alternatívne technológie. Napriek tomu, že pokrok v tomto smere existuje, celkové nahradenie magnetov je zatiaľ nereálne. Magnetické diely sú nevyhnutné nielen v elektromotoroch, ale aj v menších súčiastkach ako sú motorky stieračov, spätné zrkadlá, reproduktory alebo čerpadlá palivových a olejových systémov.
BMW nedávno predstavilo novú generáciu elektromotorov, ktorá už magnety nepotrebuje, no priznáva, že v prípade menších komponentov magnety zostávajú nenahraditeľné. Dodávatelia BMW čelia týmto problémom s nedostatkom surovín, no samotná automobilka zatiaľ nezaznamenala narušenie výroby. Mercedes-Benz začal preventívne konať rokovaniami so svojimi hlavnými dodávateľmi o skoršom vytvorení potrebných zásob, aby zabránil hroziacim komplikáciám.
Európska únia urgentne rokuje s Čínou, chce predísť širšej priemyselnej kríze
Na situáciu reagovala už aj Európska únia prostredníctvom komisára pre obchod Maroša Šefčoviča, ktorý zdôraznil strategickú dôležitosť magnetov pre celý európsky priemysel. Ich nedostatok by totiž mohol ohroziť nielen automobilky, ale aj výrobcov domácich spotrebičov a ostatnej elektroniky. Európska únia preto začala urýchlene rokovať s čínskymi predstaviteľmi s cieľom čo najskôr vyjasniť proces udeľovania licencií a nájsť zmierňujúce opatrenia proti tejto kritickej situácii.
Európske združenie dodávateľov automobilového priemyslu CLEPA varuje, že bez rýchleho vyriešenia problému čoskoro pocíti následky celý trh. Ak Peking nezvýši počet schválených vývozných licencií alebo nezjednoduší administratívny proces ich prideľovania, mnohé automobilky budú čeliť podobným scenárom ako počas nedávnej krízy s polovodičmi – s tisíckami nedokončených vozidiel čakajúcimi na súčiastky na parkoviskách tovární.
Automobilový sektor v Európe tak čelí novej vážnej výzve týkajúcej sa stabilizácie produkcie. Najbližšie mesiace ukážu, či sa odvetviu podarí nájsť dlhodobé systémové alternatívy alebo či bude čoraz viac vystavené nestabilite globálnych dodávateľských reťazcov a obchodným sporom, ktoré majú potenciál neustále paralyzovať kľúčovú výrobu na kontinente.