RETAKE.sk
  • Slovensko
  • Ekonomika
  • Politika
  • Bezpečnosť
  • Technológie
  • Mobilita
  • Zahraničie
Prepínač veľkosti písmaAa
RETAKE.skRETAKE.sk
  • Slovensko
  • Ekonomika
  • Politika
  • Bezpečnosť
  • Technológie
  • Mobilita
  • Zahraničie
Search
  • Slovensko
  • Ekonomika
  • Politika
  • Bezpečnosť
  • Technológie
  • Mobilita
  • Zahraničie
Have an existing account? Sign In
Follow US
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
RETAKE.sk > Mobilita > MIMORIADNA hrozba pre Európu: Čína zasiahla automobilky na citlivom mieste, výroba áut môže opäť skolabovať

MIMORIADNA hrozba pre Európu: Čína zasiahla automobilky na citlivom mieste, výroba áut môže opäť skolabovať

Publikované: 14. júna 2025

Európske automobilky stoja pred ďalšou závažnou hrozbou výrobnej krízy. Po pandémii Covid-19 a globálnom nedostatku polovodičov tentokrát výrobcov ohrozuje akútny nedostatok magnetov z Číny, ktoré sú dôležitou súčasťou mnohých automobilových komponentov. Obmedzenia ich vývozu vyplývajú z novej legislatívy čínskej vlády týkajúcej sa strategických surovín a sprísnených pravidiel na získavanie vývozných licencií.

Európske automobilky obmedzené nedostatkom magnetov, výroba ohrozená

Problém spočíva predovšetkým v nových obmedzeniach zo strany Číny, ktorá kontroluje približne 70 percent celosvetovej ťažby vzácnych zemín a až 85 percent kapacít ich spracovania. Táto zmena legislatívy, ktorú Peking implementoval v reakcii na aktuálne obchodné spory so Spojenými štátmi americkými, požaduje získanie vývoznej licencie na strategické komodity vrátane magnetov. Od začiatku apríla evidujú čínske úrady stovky žiadostí od európskych podnikov, no zatiaľ schválili len asi štvrtinu. Často dochádza k zamietnutiam pre administratívne problémy alebo k vyžadovaniu citlivých dát od európskych spoločností.

Nové opatrenia už citeľne zasiahli dodávateľské reťazce a produkčné linky niektorých európskych firiem. Automobilka Volkswagen napríklad priznala problémy svojich dodávateľov pri získavaní licencií z Číny, čo vážne komplikuje ich výrobný proces. V Európe už došlo v dôsledku nedostatku magnetov k prvým prerušeniam prevádzky vo vybraných závodoch, pričom odborníci varujú pred rozšírením podobných zastavení výroby naprieč ďalšími európskymi továrňami.

Automobilový sektor hľadá riešenia, alternatívne technológie zatiaľ limitované

Európski výrobcovia už dlhší čas usilujú o zníženie závislosti na Číne a snažia sa zavádzať alternatívne technológie. Napriek tomu, že pokrok v tomto smere existuje, celkové nahradenie magnetov je zatiaľ nereálne. Magnetické diely sú nevyhnutné nielen v elektromotoroch, ale aj v menších súčiastkach ako sú motorky stieračov, spätné zrkadlá, reproduktory alebo čerpadlá palivových a olejových systémov.

BMW nedávno predstavilo novú generáciu elektromotorov, ktorá už magnety nepotrebuje, no priznáva, že v prípade menších komponentov magnety zostávajú nenahraditeľné. Dodávatelia BMW čelia týmto problémom s nedostatkom surovín, no samotná automobilka zatiaľ nezaznamenala narušenie výroby. Mercedes-Benz začal preventívne konať rokovaniami so svojimi hlavnými dodávateľmi o skoršom vytvorení potrebných zásob, aby zabránil hroziacim komplikáciám.

Európska únia urgentne rokuje s Čínou, chce predísť širšej priemyselnej kríze

Na situáciu reagovala už aj Európska únia prostredníctvom komisára pre obchod Maroša Šefčoviča, ktorý zdôraznil strategickú dôležitosť magnetov pre celý európsky priemysel. Ich nedostatok by totiž mohol ohroziť nielen automobilky, ale aj výrobcov domácich spotrebičov a ostatnej elektroniky. Európska únia preto začala urýchlene rokovať s čínskymi predstaviteľmi s cieľom čo najskôr vyjasniť proces udeľovania licencií a nájsť zmierňujúce opatrenia proti tejto kritickej situácii.

Európske združenie dodávateľov automobilového priemyslu CLEPA varuje, že bez rýchleho vyriešenia problému čoskoro pocíti následky celý trh. Ak Peking nezvýši počet schválených vývozných licencií alebo nezjednoduší administratívny proces ich prideľovania, mnohé automobilky budú čeliť podobným scenárom ako počas nedávnej krízy s polovodičmi – s tisíckami nedokončených vozidiel čakajúcimi na súčiastky na parkoviskách tovární.

Automobilový sektor v Európe tak čelí novej vážnej výzve týkajúcej sa stabilizácie produkcie. Najbližšie mesiace ukážu, či sa odvetviu podarí nájsť dlhodobé systémové alternatívy alebo či bude čoraz viac vystavené nestabilite globálnych dodávateľských reťazcov a obchodným sporom, ktoré majú potenciál neustále paralyzovať kľúčovú výrobu na kontinente.

Predchádzajúci článok Potvrdené obavy: Lacnejšie hypotéky už NEBUDÚ, Slováci majú poslednú šancu ušetriť (čo nás čaká)
Ďalší článok MIMORIADNE: Inšpekcia varuje pred nebezpečnou chybou v obľúbenom SUV, stovky Slovákov sú v ohrození života

Najčítanejšie

Bude sa vám páčiť

BezpečnosťNovinky

Poplach na severe Európy: Z moderného jadrového reaktora uniklo 100 000 litrov rádioaktívnej vody, úrady prezradili príčinu

Napísal Lukas
NovinkyZahraničie

Amerike hrozí ničivá pohroma: Záhadná atmosférická rieka môže vymazať tisícročné rekordy, úrady varujú pred katastrofou

Napísal Lukas
MobilitaNovinky

Radarové pasce sa rozširujú: Vodiči v Španielsku zaplatia rekordné pokuty, úrad spustil veľký hon na turistov

Napísal Lukas
EkonomikaNovinky

Zlomový okamih je tu: Solárne elektrárne zrazili atóm a plyn na kolená, Európa stojí na prahu novej éry

Napísal Lukas
RETAKE.sk
Facebook Twitter Youtube Rss Medium

O nás


Spoľahlivé informácie vždy na dosah: Prinášame vám aktuálne a overené správy zo Slovenska aj zo zahraničia. Či už ide o politiku, ekonomiku, technológie alebo kultúru a zábavu – s nami budete vždy v obraze. Neustále aktualizácie zabezpečujú, že vám nič dôležité neunikne. Sme tu pre vás 24 hodín denne ako váš dôveryhodný zdroj informácií.

Dôležité odkazy

© BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.