Slovenský trh so spotrebným tovarom vstúpil do novej éry. Od apríla minulého roka platí rozsiahla novela spotrebiteľského zákona, ktorá prináša dlhšiu lehotu na vrátenie tovaru, prísnejšie pravidlá pre cenové akcie, likvidáciu falošných recenzií a zákaz tzv. dvojitej kvality výrobkov. Reformu sprevádza mechanizmus „druhej šance“ pre predajcov a odbúranie niektorých administratívnych povinností. Cieľom je zvýšiť dôveru zákazníkov, zlepšiť súťaž a posilniť transparentnosť naprieč kamennými i online predajnými kanálmi.
Posilnená ochrana spotrebiteľa a kontrola kvality
Novela radikálne predlžuje lehotu na odstúpenie od zmluvy pri nevyžiadaných domácich návštevách a predvádzacích akciách z pôvodných 14 na 30 dní, čo predstavuje nárast o 114 %. Spotrebiteľ tak získava štyri plné týždne na zhodnotenie, či zakúpený tovar skutočne spĺňa sľubované parametre a jeho vlastné potreby.
Zákon po prvý raz zakotvuje povinnosť overovať autenticitu zákazníckych recenzií. Prevádzkovateľ e-shopu musí preukázať, že hodnotenie pochádza od reálneho kupujúceho. Porušenie tejto povinnosti môže viesť k pokute až do výšky 2 % z ročného obratu predajcu. Okrem toho sa končí praktika dvojitej kvality: výrobok s totožným názvom a balením už nemôže mať odlišné zloženie pre jednotlivé trhy. Výrobcovia musia zosúladiť receptúry alebo produkt premenovať. Opakované porušenie hrozí sankciou do 500 000 EUR.
Reálne zľavy a transparentné ceny
Kľúčovým opatrením je zákaz umelého zvyšovania „pôvodnej“ ceny bezprostredne pred akciou. Predajca smie propagovať zľavu len vtedy, ak vychádza zo skutočnej najnižšej ceny, ktorá platila za predošlých 30 dní. Povolené sú aj dynamické zľavy, avšak len za predpokladu, že algoritmus výpočtu je zrozumiteľný a pre spotrebiteľa spätne overiteľný.
Nové pravidlá majú výrazný vplyv najmä na e-commerce, ktorý sa počas posledných troch rokov rozrástol približne o 40 %. Analytické firmy predpokladajú, že vyššia transparentnosť podporí ďalšie tempo rastu, keďže spotrebitelia deklarujú ochotu míňať v online prostredí pri garancii férových cien v priemere o 15 % viac.
Druhá šanca a menej byrokracie pre predajcov
Legislatíva zavádza mechanizmus dobrovoľnej nápravy pochybení. Ak predajca prestane s protiprávnym konaním v stanovenej lehote a ponúkne primeranú kompenzáciu, môže sa vyhnúť najvyšším pokutám. Inštitút druhej šance tak motivuje k rýchlemu usporiadaniu sporov bez zdĺhavých konaní.
Administratívna záťaž sa znižuje aj zrušením povinnosti hlásiť každé dočasné zatvorenie prevádzky. Uvoľnené zdroje môžu podnikatelia presunúť do zlepšovania služieb, školení personálu či digitalizácie. Resort hospodárstva odhaduje, že súhrnné úspory v administratíve dosiahnu do troch rokov približne 8 miliónov EUR.
Nové pravidlá vytvárajú pevnejší rámec pre férové podnikanie a zvyšujú dôveryhodnosť slovenského maloobchodu. Očakáva sa, že prísnejšia ochrana spotrebiteľa zároveň podporí inovácie a kvalitu, keďže značky už nebudú môcť stavať imidž na neúplných informáciách či agresívnom marketingu. Výsledkom má byť zdravšie konkurenčné prostredie a spokojnejší zákazník – kľúčový predpoklad dlhodobého rastu domácich aj zahraničných obchodníkov pôsobiacich na Slovensku.