S príchodom leta cestuje mnoho slovenských motoristov do zahraničia vlastným alebo prenajatým vozidlom. Často však vodiči podceňujú výber správnej obuvi pri riadení, čo môže mať nielen bezpečnostné, ale aj finančné následky. Hoci jazda naboso alebo v žabkách môže byť pohodlným riešením pri návrate z pláže, zákony jednotlivých európskych krajín môžu hodnotiť túto voľbu veľmi prísne. V niektorých štátoch hrozia dokonca pokuty alebo krátenie poistného plnenia v prípade nehody.
Pokuty a poistné dôsledky v Európe
Napríklad v Španielsku je jazda naboso alebo v žabkách explicitne zakázaná. Tamojšia polícia môže vodičom v takýchto prípadoch uložiť peňažnú sankciu vo výške 80 eur. Naopak, v Taliansku a Rakúsku síce zákon takúto obuv výslovne nezakazuje, avšak ak dôjde k dopravnej nehode, orgány môžu nevhodnú obuv označiť za príčinu nehody. Poisťovňa tak môže pristúpiť ku kráteniu či úplnému zamietnutiu poistného plnenia, čo znamená nemalé finančné riziko pre motoristov.
Rovnako v susednom Nemecku platí všeobecný princíp, že vodič musí vždy zachovať plnú kontrolu nad svojím vozidlom. Hoci neexistuje priamy zákaz jazdy naboso alebo v žabkách, odporúča sa používať pevnú obuv kvôli možným poistným následkom. Ani Slovinsko neuvádza špecifické obmedzenia, no miestni policajti verejne upozorňujú na riziká spojené s touto praxou.
Susedné krajiny: pravidlá variujú
Z pravidiel v okolitých krajinách vyplýva, že v Česku povinnosť nosiť pevnú obuv počas šoférovania platí len pre prevádzkovateľov úžitkových vozidiel. Súkromní vodiči osobných automobilov obuv predpísanú nemajú. Podobne v Maďarsku či Holandsku nie sú obmedzenia týkajúce sa obuvi pri jazde osobnými vozidlami striktne stanovené, vodič však v prípade dopravnej nehody môže niesť plnú zodpovednosť, ak sa preukáže vplyv nevhodnej obuvi na nehodu.
Situácia je o čosi liberálnejšia v krajinách ako Belgicko, Chorvátsko, Fínsko, Dánsko či Luxembursko, kde zákony nijako neupravujú typ obuvi vodičov. Vodiči teda volia vlastnú obuv podľa svojho uváženia. Na druhej strane vo Veľkej Británii policajti overujú zabezpečenie bezpečného ovládania vozidla. V prípade, ak príde k incidentu a policajti označia žabky či jazdu naboso za príčinu nehody, vodič riskuje finančný postih.
Znížená schopnosť reagovať pri riadení
Testy Rakúskeho automobilového klubu ukázali, že jazda v žabkách významne ovplyvňuje schopnosť vodiča včas zabrzdiť. V porovnaní s pevnou športovou obuvou sa reakčný čas pri núdzovom zastavení predlžuje až o 30 percent. V kritických situáciách je táto spomalená reakcia často rozhodujúcim faktorom medzi bezpečne zvládnutou situáciou a nebezpečnou dopravnou nehodou.
Navyše, odborníci upozorňujú, že žabka či šľapka môže veľmi ľahko skĺznuť z nohy a zaseknúť sa pod brzdový či plynový pedál. To spôsobí okamžitú stratu kontroly nad vozidlom, čo môže mať závažné následky, predovšetkým pri vyšších rýchlostiach. Z týchto dôvodov odborníci odporúčajú vodičom, aby si na cesty obuli vždy spoľahlivú obuv s pevnou podrážkou a pevnou fixáciou chodidla.
Slovenskí motoristi by mali vopred plánovať a dôkladne si skontrolovať predpisy krajín, kam miera ich dovolenková cesta. Správny výber obuvi totiž znamená nielen zvýšenú bezpečnosť, ale aj eliminovanie nechcených finančných dôsledkov, ktoré sa môžu vyšplhať na stovky či dokonca tisícky eur.