Packeta, obľúbený poskytovateľ prepravných služieb, ktorý v uplynulom období zaujal mnohých Slovákov, vydal dôležité upozornenie pre svojich zákazníkov. Upozornenie sa týka predovšetkým tých, ktorí odosielajú zásielky smerujúce do Veľkej Británie alebo Severného Írska.
Zakázané batérie spôsobujú nárast vrátených zásielok
Podľa informácií, ktoré Packeta zverejnila na svojom blogu, sa v poslednom čase objavil výrazný nárast počtu zásielok obsahujúcich tovar, ktorý nie je povolené prepravovať. Najčastejšou príčinou sú nevhodné batérie klasifikované ako nebezpečný materiál. Medzi predmety zaradené do tejto kategórie patria použité batérie všetkých typov, vrátane alkalických, olovených či autobatérií. Ide aj o poškodené batérie, powerbanky a voľne zasielané lítiové batérie, ktoré nie sú súčasťou zariadenia. Problémy spôsobujú aj zásielky obsahujúce zapaľovače s náplňami, ktoré môžu predstavovať horľavé riziko.
Spoločnosť presne špecifikovala, že do Veľkej Británie ani Severného Írska nie je možné posielať použité alkalické kovové batérie, batérie typu nikel-metal hydridové (NiMH), nikel-kadmiové (NiCd) či zinkovovzdušné. Problémy nastanú aj vtedy, ak balík obsahuje samostatne zasielané lítiové batérie (vrátane poškodených či voľných lítiových batérií oddelených od zariadenia). Takéto predmety predstavujú bezpečnostné riziko a sú vylúčené z prepravy.
Povolené typy batérií a ako ich bezpečne baliť
Napriek tomu existujú typy batérií, ktoré je možné posielať prostredníctvom služby Packeta bez obáv. Platí to predovšetkým o nových, nepoužitých batériách typu alkalické kovové, nikel-metal hydridové, nikel-kadmiové, zinkovovzdušné a tiež zinkochloridové. Tieto batérie však musia byť zasielané v originálnom, neotvorenom obale a starostlivo zabezpečené proti manipulácii a poškodeniu, napríklad zabalením do tlmiaceho materiálu v podobe bublinkovej fólie.
Výnimkou sú aj elektronické zariadenia s integrovanými lítiovými batériami, napríklad mobilné telefóny či digitálne fotoaparáty. Základnou podmienkou však je, že batéria musí byť pripojená k zariadeniu. Zároveň platí, že takéto zariadenia je potrebné baliť do pevného a ochranného obalu, ktorý eliminuje ich pohyb vo vnútri balíka a predíde možnosti náhodnej aktivácie.
Maximálne množstvá, ktoré možno posielať
Spoločnosť Packeta jasne stanovila aj limity súvisiace s prepravou batérií. V rámci jednej zásielky môžu byť maximálne štyri články alebo dve batérie, vždy však iba vtedy, ak sú nainštalované v zariadení. Platí tiež kapacitné obmedzenie, ktoré určuje, že energetická kapacita pri lítiových iónových alebo polymérových typoch nesmie prekročiť 20 Wh na jeden článok alebo 100 Wh na batériu.
V prípade lítiových kovových alebo lítiových zliatinových batérií môže byť obsah čistého lítia maximálne 1 g na článok alebo 2 g na celú batériu. Celková čistá hmotnosť všetkých článkov alebo batérií v jednom balíku nesmie presiahnuť 5 kilogramov. Pre úspešnú prepravu je navyše podmienkou, aby všetky zasielané batérie a články spĺňali kritériá príslušných testov stanovených Organizáciou spojených národov (OSN).
Packeta týmto krokom reaguje na rastúci počet vrátených zásielok a apeluje na svojich zákazníkov, aby dôsledne dodržiavali uvedené pravidlá a predišli tak komplikáciám pri zasielaní tovaru do zahraničia.
Okrem batérií Packeta v uplynulých týždňoch riešila aj problém preplnených Z-BOXov. Spoločnosť prisľúbila, že situáciu čoskoro vyrieši navýšením ich kapacity.