Japonská automobilka Nissan potvrdila, že intenzívne pracuje na uvedení revolučných batérií s pevným elektrolytom (solid-state batteries, SSB) a oznámila nový termín pre ich komerčný debut. Hoci pôvodne počítala s uvedením prvého elektromobilu s touto pokročilou technológiou až začiatkom roka 2029, podľa najnovších informácií spoločnosť zvládne uviesť nový model na trh už počas roka 2028. Napriek optimistickejším vyhliadkam však Nissan nie je jediným hráčom na trhu, ktorý sa snaží o využitie nových batérií, a môže byť konkurenciou predbehnutý.
Nissan využije novú technológiu pravdepodobne najskôr v športových modeloch
Solid-state batérie sú pre elektromobily kľúčovou technológiou budúcnosti, najmä vďaka sľubovaným výrazným zlepšeniam v oblastiach dojazdu, rýchlosti nabíjania a výrobných nákladov. Nissan uvádza, že nové batérie prinesú až o 30 percent vyššiu hustotu energie v porovnaní s aktuálnymi lítium-iónovými článkami. Pre zákazníkov sa tieto novinky prejavia podstatne dlhším dojazdom elektrovozidiel a až o jednu tretinu kratšou dobou nabíjania.
Ako vhodný kandidát na prvú implementáciu tejto technológie sa javí koncept Hyper Force EV, ktorý automobilka predstavila už minulý október. Ide o výkonný elektrický superšport s deklarovaným výkonom presahujúcim 1 300 konských síl, označovaným aj za budúceho elektrického nasledovníka ikonického modelu GT-R. Nissan zároveň skúma možnosti rozšírenia nových batérií aj do ďalších produktových radov vrátane plug-in hybridných automobilov.
Konkurencia spustí výrobu ešte skôr, Nissan potrebuje zrýchliť
Napriek pozitívnym správam o zrýchlení termínu uvedenia solid-state batérií zo strany Nissanu, spoločnosť môže byť stále mierne pozadu proti najväčším konkurentom na trhu. Automobilky ako Toyota, Volkswagen či koncern Stellantis sa totiž chystajú svoje prvé elektromobily s batériami novej generácie predstaviť už najneskôr v roku 2027, teda aspoň rok pred Nissanom.
Značný tlak na japonskú automobilku vytvárajú aj čínski výrobcovia elektromobilov a batérií BYD a CATL, ktorí intenzívne pracujú na zavádzaní pokročilých technológií a vlastné vozidlá s touto technológiou plánujú v rovnakom časovom období. Nissan, ktorý pritom len nedávno prekonal finančnú krízu a rozsiahlu reštrukturalizáciu, čelí súčasne výraznej domácej i globálnej konkurencii.
Kríza prinútila Nissan nadviazať dialóg s Toyotou
Ešte nedávno bola automobilka Nissan vystavená závažným ekonomickým problémom a rekordnej finančnej strate, ktorá presiahla sumu 680 miliárd jenov (približne 4,2 miliardy eur). V reakcii na ťažkú situáciu nový generálny riaditeľ Nissan Ivan Espinosa zaviedol rozsiahle úsporné opatrenia, ktoré zahŕňali aj zatvorenie až siedmich výrobných závodov spoločnosti a dramatické znižovanie počtu pracovníkov až o 20-tisíc miest.
Súčasne vedenie Nissanu hľadalo nové strategické partnerstvo – pôvodne bol hlavným kandidátom koncern Honda, no spoločný plán stroskotal kvôli podmienke Hondy získať úplnú kontrolu nad Nissanom. Následne došlo ku zmene a v súčasnosti prebiehajú predbežné rozhovory o možnom partnerstve s automobilkou Toyota. Hoci detaily rozhovorov nie sú oficiálne známe, rokovania údajne prebiehajú na úrovni vysokého manažmentu oboch spoločností.
Z nových krokov Nissanu je zjavné, že spoločnosť pod vedením Espinosu je odhodlaná prekonať nedávne ťažkosti masívnou investíciou do budúcich technológií a strategických spojenectiev. Zavedenie solid-state batérií do modelovej rady už v priebehu roku 2028 môže byť nielen zásadným prvkom v obnove konkurencieschopnosti tradičného japonského výrobcu, ale aj významnou príležitosťou pre návrat do popredia na globálnej scéne elektromobility.