Štatistický úrad Slovenskej republiky (ŠÚ SR) v pondelok informoval o situácii na slovenskom maloobchodnom trhu za máj tohto roku. Podľa najnovších údajov došlo opäť k poklesu tržieb, ktorý dosiahol hodnotu 1,8 percenta v medziročnom porovnaní. Dôvodom je opatrnosť zákazníkov pri nákupoch z dôvodu pretrvávajúceho rastu cien, ktorý ovplyvnilo aj zavedenie vyššej DPH a transakčnej dane.
Maloobchodu stále klesajú tržby, najviac utrpeli predajne športových potrieb
Negatívny trend, ktorý slovenský maloobchod zažíva už štvrtý mesiac po sebe, sa tentoraz dotkol väčšiny segmentov trhu. Údaje ŠÚ SR ukazujú, že pokles tržieb zaznamenalo celkovo až šesť z deviatich oblastí maloobchodného predaja. Predajne športových potrieb, kníh či hračiek zažili výrazný prepad, ktorého rozsah dosiahol až 23,2 percenta.
Výrazné zníženie tržieb pocítil aj predaj elektrotovaru, ktorý poklesol o 10,6 percenta, pričom negatívny vývoj sa nevyhol ani internetovému predaju. E-shopy a zásielkové spoločnosti si pohoršili o 4,6 percenta. Zákazníci počas mája šetrili predovšetkým na nákupoch v tzv. hobymarketoch a predajniach nábytku, čo sa premietlo do výraznejšieho poklesu záujmu o tento segment tovarov.
Hypermarkety a veľkoobchod zaznamenali rast
Napriek celkovým negatívnym číslam však niekoľko segmentov trhu skončilo máj pozitívne. Hypermarkety a supermarkety dokázali v náročnom prostredí zvýšiť svoje tržby o 3,1 percenta oproti rovnakému obdobiu v minulom roku. Polepšili si aj špecializované predajne, vrátane obchodov s drogériou, obuvou, textilom či lekární, pričom zaznamenali rast tržieb o 1,6 percenta.
Pozitívne výsledky zaznamenal aj segment motorových vozidiel, ktorého tržby medziročne vzrástli o 2,6 percenta spolu so zvýšeným záujmom o služby autoservisov. Ešte výraznejšie sa v máji darilo veľkoobchodu, ktorý medziročne rástol o 11,4 percenta. Priaznivejšie čísla hlásili tiež ubytovacie zariadenia, ktorých tržby stúpli o 2,1 percenta, ako aj sektory reštaurácií a pohostinských služieb, kde dosiahli nárast o 3,4 percenta.
Spomalený rast zamestnanosti oslabuje spotrebiteľskú náladu
Znižujúce sa tržby a opatrnejší prístup slovenských spotrebiteľov analytici čiastočne pripisujú aj spomaleniu rastu zamestnanosti v krajine. Tento faktor podľa odborníkov zvyšuje opatrnosť domácností pri výdavkoch, čo sa prejavuje aj slabšími výsledkami obchodníkov. Odborné názory z bankového prostredia naznačujú, že situácia v maloobchode zostane tlmená počas celého leta a spotrebiteľská dôvera sa bude naďalej znižovať vzhľadom na pokračujúcu fiškálnu konsolidáciu a spomaľujúci sa rast reálnych príjmov.
Podľa analytikov možno očakávať pokračujúcu korekciu spotreby, ktorá bude trvať ešte nasledujúce mesiace. Zákazníci totiž budú naďalej robiť uváženejšie rozhodnutia pri nákupoch, čo môže v krátkodobom horizonte ďalej zaťažovať maloobchodný sektor. V dôsledku pretrvávajúceho poklesu spotrebiteľskej dôvery, ktorý bol prvýkrát zaznamenaný už koncom minulého roka, sa nedá očakávať náhle zotavenie nákupov tovarov v blízkej budúcnosti.