Nedávno sme vás informovali, že platforma WhatsApp plánuje zaviesť reklamy priamo do svojej aplikácie, čomu sa používatelia len tak ľahko nevyhnú. Táto informácia stále platí, no Európania vrátane slovenských používateľov zatiaľ môžu pokojne vydýchnuť. Reklamy prídu do Európskej únie neskôr, ako sa pôvodne očakávalo.
EÚ odoláva reklamným plánom spoločnosti Meta
Podľa informácií portálu Politico spoločnosť Meta, ktorá vlastní platformu WhatsApp, skutočne posunula termín nasadenia reklamného modelu v európskom regióne. Kým používatelia v iných krajinách sveta budú musieť zvykať na reklamy už v najbližších týždňoch či mesiacoch, obyvatelia Európskej únie si na ne počkajú najmenej do roku 2026.
Dôvodom posunu je dôkladné skúmanie pripravovaného reklamného modelu zo strany regulátorov EÚ. Európske regulátory vyjadrili znepokojenie z plánov spoločnosti Meta používať údaje o preferenciách používateľov zo sociálnych sietí Facebook a Instagram na zacielenie reklám cez aplikáciu WhatsApp. Tento systém, ktorý má presnejšie cieliť reklamy na jednotlivých používateľov spojením ich online profilov z rôznych platforiem, je predmetom aktuálneho preskúmania írskym regulačným úradom pre ochranu údajov aj ďalšími regulačnými orgánmi v EÚ.
Výhody prísnej legislatívy pre európskych spotrebiteľov
Nie je to prvý krát, čo prísne regulácie Európskej únie významne ovplyvnili technologické plány veľkých spoločností. Nedávno sa podobným spôsobom musel prispôsobiť napríklad Apple, ktorý musel povoliť inštaláciu aplikácií aj z alternatívnych zdrojov mimo svojho oficiálneho obchodu App Store. Toto opatrenie, ktoré platí pre používateľov iPhonov s operačným systémom iOS 17.4 a novším, otvorilo dvere novým možnostiam a znížilo závislosť používateľov od jedného dominantného zdroja aplikácií.
Ďalším príkladom je spoločnosť Microsoft, ktorá po zásahoch legislatívy EÚ musela zmeniť spôsob distribúcie webového prehliadača Edge na európskych trhoch a upustiť od jeho automatickej inštalácie. Všetky tieto kroky boli iniciované zákonom o digitálnych trhoch, ktorý usiluje o férovejšie fungovanie digitálneho prostredia v rámci Európskej únie a pomáha prinášať reálne výhody jednotlivým európskym spotrebiteľom.
Rokovania o reklamách v aplikácii WhatsApp pokračujú
Napriek odloženému termínu zavedenia reklám nie sú rokovania medzi európskymi regulačnými orgánmi a platformou WhatsApp uzavreté. Írska komisia pre ochranu údajov, ktorá zohráva v tejto záležitosti kľúčovú úlohu, aktuálne plánuje viaceré diskusie s predstaviteľmi spoločnosti WhatsApp aj odborníkmi z iných európskych krajín. Ich spoločným cieľom je identifikovať a vyriešiť možné problémy týkajúce sa ochrany súkromia, ktoré by mohlo zavedenie cielenej reklamnej stratégie zo strany spoločnosti Meta vyvolať.
Vzhľadom na počiatočné štádium rokovaní je ešte predčasné presne určiť špecifiká plánovaných opatrení. Isté však je, že do času, kým regulátori v spolupráci s Metou vyhodnotia všetky aspekty reklám a ich potenciálny dopad na ochranu údajov, Slováci aj ostatní európski používatelia môžu aplikáciu WhatsApp naďalej používať bez rušivých reklamných prvkov. Nové reklamy by sa mali objaviť na európskom trhu najskôr v priebehu roka 2026.