Európska únia zvažuje plošné zavedenie nového bezpečnostného prvku automobilov. Ide o zelené brzdové svetlo umiestnené na prednej časti vozidla, ktoré má pomôcť zvýšiť bezpečnosť najmä na rizikových križovatkách. O jeho pozitívnych účinkoch už svedčia výsledky pilotného testovania na Slovensku a nedávna odborná analýza z Rakúska.
Rakúska štúdia potvrdzuje úspechy slovenskej pilotnej prevádzky
Odborná analýza Technickej univerzity v rakúskom Grazi nedávno predstavila výsledky podrobného výskumu realizovaného na vzorke vyše 200 reálnych dopravných nehôd. Na základe týchto dát odborníci odporúčajú zavedenie predného zeleného brzdového svetla do bežnej cestnej premávky v celej Európskej únii.
Napriek novosti tejto technológie v celoeurópskom meradle majú so zeleným predným brzdovým svetlom vodiči na Slovensku už približne ročné skúsenosti. V pilotnom projekte, ktorý prebiehal medzi septembrom 2022 a októbrom 2023, bolo zelenou brzdovou signalizáciou doposiaľ vybavených viac ako 3 000 vozidiel. Analýzu úspešnosti testovania mala na starosti nezávislá spoločnosť TUV SÜD, ktorá informovala, že zavedenie tejto inovácií podporilo až 78 % testujúcich vodičov. Ešte pozitívnejšie výsledky vykázalo hodnotenie zo strany chodcov – až 86 % respondentov nový bezpečnostný prvok vnímalo pozitívne.
Slovensko podporuje rozšírenie zelenej brzdovej signalizácie
S návrhom na plošné zavedenie zelenej brzdovej signalizácie v prednej časti vozidiel sa stotožňuje aj slovenské ministerstvo dopravy. Rezort už predĺžil povolenia vozidlám zo skúšobnej prevádzky, aby mohli byť na slovenských cestách naďalej prevádzkované aj mimo pôvodne stanoveného testovacieho obdobia.
Podľa ministerstva dopravy prináša novinka praktickú výhodu: umožňuje účastníkom premávky, vrátane chodcov a ostatných vodičov, okamžite rozoznať, že konkrétne vozidlo začalo brzdiť. Tento jednoduchý, no účinný systém tak môže výrazne pomôcť v jasnejšom pochopení aktuálnej dopravnej situácie a znížiť riziko kolízií, najmä na komplikovaných križovatkách či počas hustej premávky. Rovnaký pozitívny pohľad na novú technológiu zastáva aj ministerstvo vnútra, ktoré označilo predné zelené brzdové svetlo za kvalitatívny posun v otázkach dopravnej bezpečnosti.
Svetlo môže byť lacnou cestou k ochrane životov v celej Európe
O definitívnom zavedení bezpečnostného prvku aktuálne rokuje európska inštitúcia, ktorá čaká na výsledky ekonomickej analýzy Bonnského inštitútu pre právo a dopravnú psychológiu. Tá posúdi, či výhody nového osvetlenia prevyšujú jeho zavádzacie náklady. Podľa doterajších odhadov ide o finančne prijateľnú technológiu s potenciálne veľkým vplyvom na bezpečnejšiu premávku a prevenciu nehôd.
Ak ekonomická štúdia potvrdí očakávanú vysokú efektívnosť investície, zelené predné brzdové svetlo by sa mohlo v blízkej budúcnosti stať štandardnou výbavou vozidiel vo všetkých krajinách Európskej únie. Slovensko, ktoré ako prvé toto riešenie testovalo v širšom meradle, by sa tak rýchlo zaradilo medzi európske štáty s najmodernejším prístupom k zlepšeniu dopravnej bezpečnosti.