Slovenský priemysel recyklácie hliníka postihla ďalšia významná rana. Firma Aluprogress Slovakia, sídliaca v Slovenskej Ľupči, ktorú v minulosti podnikateľsky zastrešoval Branislav Petro, smeruje do konkurzu. Jej žiadosti už vyhovel banskobystrický okresný súd. Ešte začiatkom tohto roka zamestnávala táto spoločnosť približne štyridsať pracovníkov, no podľa údajov Sociálnej poisťovne má dnes len jediného zamestnanca.
Neúspešné snahy o záchranu priniesli len ďalšie dlhy
Aluprogress Slovakia bola donedávna aktívnym producentom hliníkových odliatkov určených predovšetkým pre slovenské podniky pôsobiace v automobilovom priemysle. Posledné roky firma zaznamenala rýchle tempo rastu, keď tržby od roku 2020 vzrástli zo skromných 500-tisíc eur až na úroveň 3,7 milióna eur v roku 2023. Napriek prudkému rastu tržieb však podnik neprestal produkovať výrazné straty, a rok 2023 ukončil s približne 700-tisícovou stratou. Celkovo od roku 2020 naakumulovala spoločnosť stratu vo výške až 3,3 milióna eur.
Nepriaznivú situáciu zhoršovali tiež dlhy voči štátnym inštitúciám. Aluprogress Slovakia aktuálne dlhuje na nezaplatených odvodoch takmer 50-tisíc eur, pričom jej záväzky na daniach dosahujú ďalších 236-tisíc eur. V rokoch 2022 a 2023 sa vedenie snažilo o finančnú stabilizáciu firmy predajom časti aktív, čím získalo viac než 3,25 milióna eur. Ani táto výrazná záchranná operácia však situáciu dostatočne nezlepšila a firma sa napokon nevyhla konkurzu.
B. Petro a séria insolvenčných neúspechov v sektore
Aluprogress Slovakia však rozhodne nie je jedinou firmou prepojenou na Branislava Petra, ktorej hrozí zánik v dôsledku vážnych ekonomických ťažkostí. Už v minulosti sa jeho veľký podnikateľský projekt Confal ocitol v problematickom oddlžovaní. Hoci Confal generoval v čase najväčšej slávy až 55-miliónové ročné tržby, dnes patrí k problematickým podnikateľským prípadom slovenského priemyslu. Plánované rozsiahle investície do modernizácie závodu v Žiari nad Hronom narazili práve na kritický nedostatok finančných zdrojov a nakoniec boli zastavené.
Výrazné problémy zasiahli aj ďalších partnerov spojených s Petrovými predošlými podnikateľskými aktivitami. Humenská spoločnosť Alcast, ktorú pred dvoma rokmi prevzala rodina Kapraľovcov, už je dnes v konkurze, pričom za sebou zanechala daňové povinnosti vo výške 50-tisíc eur a dlh na odvodoch viac než 130-tisíc eur. Podobný osud postihol aj firmu Max Hirschler Industry z Banskej Bystrice. Táto spoločnosť, ktorú vlastnili slovenskí a českí podnikatelia úzko spätí práve s Petrom, nedokázala ustáť ekonomický tlak na trhu a skončila v insolvencii.
Krízová situácia automobiliek ohrozuje dodávateľov
Príčiny kolapsu Aluprogressu Slovakia a ďalších spomenutých firiem odborníci pripisujú predovšetkým momentálnej nestabilite automobilového sektora, od ktorého závisí väčšina ich odberateľov. Dlhodobý útlm a znížený dopyt po vozidlách, ako aj skutočnosti ako následky pandémie COVID-19, recesia a zostrujúca sa konkurencia zo strany ázijských, najmä čínskych výrobcov, aktuálnu krízu len zhoršujú.
Napriek zložitej situácii na slovenskom trhu existujú podniky, ako Slovalco alebo Heneken, ktorým sa zatiaľ darí situáciu manažovať a udržať výroby na stabilných úrovniach. Experti upozorňujú, že vzhľadom na existujúcu situáciu a vývoj v automobilovom sektore nie je vylúčené, že do konca roka sa počet podobných prípadov ešte zvýši. Pre mnoho firiem zameraných na výrobu a recykláciu hliníka je rok 2024 rokom kritického prehodnocovania stratégie, ekonomickej odolnosti a schopnosti udržiavať stabilné hospodárenie v čase turbulentných zmien v globálnej ekonomike.