Slovenské úrady zaznamenali v poslednom období prudký nárast telefonických podvodov, pri ktorých sa útočníci vydávajú za pracovníkov Sociálnej poisťovne. Podvodníci využívajú pokročilú techniku nazývanú spoofing, ktorá umožňuje zobraziť na telefóne volanej osoby dôveryhodné slovenské telefónne číslo napriek tomu, že skutočný pôvod hovorov je najčastejšie zo zahraničia. Na vlnu nových podvodov upozornila Asociácia mobilných operátorov Slovenska (ASMOS).
Podvodníci cielia na široké skupiny obyvateľstva
Hlavnou metódou podvodníkov je takzvaný spoofing, pri ktorom telefonát zobrazuje falošné číslo pripomínajúce dôveryhodnú inštitúciu. Zločinci sa vydávajú za zamestnancov Sociálnej poisťovne a kontaktujú svoje obete so zavádzajúcimi správami o údajnom zastavení vyplácania dôchodkov. Ich cieľom je vyvolať v obetiach stres, nútiť ich konať impulzívne a následne od nich požadovať citlivé informácie. Podľa dostupných údajov Policajného zboru SR už cieľom podvodníkov nie sú výhradne starší ľudia. Medzi obeťami pribúdajú vo významnej miere mladší používatelia, ktorí citlivé údaje ako čísla platobných kariet, prihlasovacie kódy do internetového bankovníctva či PIN kódy poskytujú v dôsledku dôveryhodnosti a presvedčivosti hovoru od neznámeho volajúceho.
Bezpečnostní experti preto dôrazne odporúčajú ukončiť každý podozrivý telefonát bez poskytnutia akýchkoľvek údajov. V prípade pochybností sa občanom odporúča, aby kontaktovali danú inštitúciu priamo cez jej oficiálne a verejne dostupné telefónne číslo a overili si informácie. Občania, ktorí už svoje údaje podvodníkovi poskytli, by mali bezodkladne komunikovať s bankou, zablokovať platobnú kartu a zaraziť prístup do elektronického bankovníctva. Všetky podobné prípady je tiež dôležité ihneď ohlásiť polícii na čísle 158.
Operátori intenzívne pracujú na zvýšení ochrany zákazníkov
Predstavitelia mobilných operátorov na Slovensku potvrdili, že na narastajúcu kriminálnu aktivitu spojenú so spoofingom reagujú posilnením zabezpečenia. Spoločnosti Telekom a O2 už využívajú spoločný bezpečnostný systém, ktorý denne identifikuje a blokuje desaťtisíce škodlivých a podvodných volaní. O zapojení do tejto bezpečnostnej iniciatívy aktuálne rokujú aj ďalší veľkí hráči na slovenskom komunikačnom trhu – Orange a SWAN.
ASMOS zároveň upozorňuje občanov, že oficiálne inštitúcie ako Sociálna poisťovňa nikdy nevolajú za účelom získania prihlasovacích údajov klientov, PIN kódov ku kartám, ani žiadnych informácií potrebných na vykonanie finančnej transakcie. Všetky závažné upozornenia a žiadosti sú vždy distribuované výhradne písomnou formou.
Telefonické podvody môžu patriť k top hrozbám aj v budúcnosti
Podľa aktuálnych dát a prognóz majú práve telefonické podvody predstavovať do roku 2025 jednu z najväčších kybernetických hrozieb na Slovensku. Preto sa zdôrazňuje potreba zvýšenej ostražitosti zo strany všetkých obyvateľov. Experti jednoznačne odporúčajú neposkytovať akékoľvek citlivé informácie počas telefonických rozhovorov, bez ohľadu na to, nakoľko dôveryhodne pôsobí číslo zobrazené na displeji mobilného telefónu.