Zatiaľ čo elektromobily sa v Európe stále považujú za prémiový produkt určený najmä pre majetnejších zákazníkov, Čína úspešne ovládla globálny trh cenovo dostupných elektrických vozidiel. Tamojšie automobilky predbehli konkurentov nielen z hľadiska výrobných nákladov a cien, ale i ohľadne pripravenosti infraštruktúry a výraznej podpory zo strany vlády.
Čínsky elektromobil ako dostupný štandard
Zatiaľ čo európsky trh vníma elektromobily stále ako segment pre vyššiu príjmovú vrstvu, Čína úspešne ponúka elektrické vozidlá širokým masám obyvateľstva. Ceny čínskych elektromobilov začínajú už na úrovni približne 3 400 eur, pričom množstvo veľmi dobre vybavených modelov je dostupných za cenu okolo 8 500 eur. Dynamická cenová konkurencia v Číne vyvolala medzi automobilkami ostrý boj, z ktorého profitujú najmä koncoví zákazníci.
Tento úspešný rozvoj má korene v dlhodobých a cielene nastavených stratégiách, ktoré Peking postupne realizuje už od roku 2001. Elektromobilita tam bola zaradená medzi priority strategického ekonomického plánovania, ktoré viedol inžinier Wan Gang po návrate z Nemecka, pričom regionálne samosprávy intenzívne podporovali jej rast prostredníctvom stimulačných opatrení a rozsiahlych investícií do nabíjacej a výrobnej infraštruktúry.
Kľúčovou súčasťou stratégie Pekingu je tiež regulácia spaľovacích motorov, ktoré sú znevýhodňované vysokými poplatkami, aby stimulovali verejnosť preferovať bezemisné alternatívy. Výsledkom tejto politiky je rýchly nástup čínskych výrobcov na špičku globálneho automobilového trhu, kde sa postupne presadili aj pred tradičnými značkami ako Tesla. Americký výrobca, ktorého zakladateľ Elon Musk kedysi kritizoval kvalitu čínskych áut, zaznamenal od začiatku tohto roka pokles predajov približne o 20 percent.
Európa reaguje novými pravidlami, spotrebitelia sú znepokojení
Európska únia chce výraznejšie vstúpiť do aktuálneho vývoja trhu prostredníctvom prísnej regulácie. Od roku 2035 zakáže predaj nových osobných áut so spaľovacími motormi, a to v rámci plnenia klimatických cieľov balíka „Fit for 55“, ktorý predpokladá 100-percentné zníženie emisií CO2 pri novoregistrovaných vozidlách. Zákaz sa však nebude týkať už existujúcich vozidiel, ktoré budú môcť ďalej jazdiť a byť predávané, ako ani áut na syntetické e-palivá vyrobené z obnoviteľných zdrojov energie, čo je výnimka presadená hlavne Nemeckom počas rokovaní.
Ďalším pripravovaným opatrením Únie, ktoré môže zásadne zmeniť situáciu už v krátkodobom horizonte, je zavedenie kvót pre leasingové spoločnosti a požičovne automobilov. Od roku 2027 by v ich vozových parkoch malo byť minimálne 75 percent elektromobilov, pričom od roku 2030 by tento podiel mal vzrásť až na 100 percent. Tieto návrhy vyvolávajú na európskom trhu veľké obavy najmä v dôsledku širokej definície pojmu vozový park, ktorý by do regulovaných kategórií mohol zahrnúť veľké množstvo podnikateľov.
Spotrebitelia čelia cenovým aj praktickým výzvam
V súčasnosti sú elektromobily v Európe výrazne drahšie ako porovnateľné autá so spaľovacím motorom. Odborníci varujú, že ak ceny elektrických vozidiel do roku 2035 výrazne neklesnú, mohlo by dôjsť k tomu, že nová mobilita sa stane nedostupnou pre bežných obyvateľov so strednými a nižšími príjmami. Navyše prudký prechod na elektromobily pravdepodobne spôsobí zvýšený záujem o ojazdené vozidlá so spaľovacími motormi, čo ich cenám môže ešte viac nahrať a znevýhodniť ekonomicky slabšie vrstvy obyvateľov.
Ďalšou výzvou pre spotrebiteľov bude dostupnosť nabíjacej infraštruktúry, ktorá je zatiaľ v mnohých regiónoch Európy nedostatočne učinená, najmä vo vidieckych oblastiach a sídliskových lokalitách. Veľkým problémom sú taktiež technické možnosti siete pri zvládaní zvýšeného dopytu, ktoré si budú vyžadovať náročné investície do modernizácie a môžu vyústiť do zdraženia elektrickej energie. Tieto zmeny si zároveň vyžadujú dôkladnejšie plánovanie ciest motoristami, nakoľko nabíjanie elektromobilov trvá podstatne dlhšie ako tankovanie konvenčných automobilov.
Je zrejmé, že čínsky model lacných a dostupných elektromobilov je pre Európu výzvou, ktorej sa bude musieť veľmi rýchlo prispôsobiť, aby zachovala ekonomickú dostupnosť mobility pre všetky skupiny obyvateľstva. Vývoj v najbližších rokoch ukáže, či dokáže Európska únia vhodnými opatreniami priniesť riešenie, ktoré umožní úspešný prechod na ekologickú mobilitu bez negatívnych dopadov na spotrebiteľov a automobilový sektor.