Zrušenie povinnosti kupovať si lístky za nula eur pri cestovaní vlakom malo byť realitou od 1. júla 2025. Zmena, ktorú ohlásila Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), však zatiaľ nebola zavedená a cestujúci naďalej musia k platnému preukazu predkladať aj nulové lístky. Meškanie vyvolalo medzi cestujúcimi sklamanie a kritiku.
Očakávané zmeny stále v príprave
ZSSK plánovala od leta tohto roka odbúrať povinnosť pre študentov denného štúdia a dôchodcov predkladať nulový lístok vo vlakoch typu osobný vlak a regionálny expres. Na tieto skupiny cestujúcich sa pritom vzťahuje bezplatná doprava zavedená vládou už v novembri 2014 v rámci silnejších sociálnych opatrení.
Hovorilo sa najmä o zjednodušení systému, ktorý mal umožniť využívať bezplatnú dopravu iba s platným cestovným preukazom. Zmena by pomohla predovšetkým starším cestujúcim, ktorí nemajú dostatok zručností na prácu s počítačmi a nakupovanie lístkov cez internet.
Hoci termín plánovaných zmien zatiaľ nebol stanovený, ZSSK ubezpečuje, že sa nezmenil celkový úmysel poskytnúť vyšší komfort cestujúcim s nárokom na stopercentnú zľavu. Nová prax, pri ktorej by študenti a dôchodcovia potrebovali len cestovný preukaz a nemuseli by už obstarávať nulové lístky, je podľa národného železničného dopravcu stále v procese prípravy.
Nový systém iba v regionálnych spojeniach
Je dôležité poznamenať, že plánovaná zmena by platila len pre osobné vlaky a regionálne expresy. Pri cestovaní na dlhšie vzdialenosti vlakmi kategórie EXPRES a EUROCITY bude aj naďalej potrebné predkladať nulové cestovné lístky spolu s preukazmi. Tieto obmedzenia vyvolali medzi cestujúcimi obavy o možnom zdražení prepravy, najmä v spojení so zavedením servisných poplatkov na predajných miestach ZSSK.
S týmito poplatkami však podľa ZSSK nemusia rátať cestujúci nad 70 rokov, dôchodcovia s nárokom na bezplatnú dopravu nad 62 rokov a držitelia preukazov ŤZP. Táto skupina bola zaradená medzi výnimky, vďaka čomu im nevznikajú žiadne dodatočné náklady.
Bezplatné cestovanie vlakom vyvoláva kritiku
Napriek dobrému úmyslu mnohí dopravní experti dlhodobo kritizujú systém bezplatnej dopravy vlakmi, ktorého zavedenie ročne stojí štátnu pokladnicu približne 40 miliónov eur. Kritici tvrdia, že takáto forma dotácií cestovného je neefektívna a mohla by byť nastavená lepšie, cielenejšie a ekonomicky udržateľnejšie.
Podľa analytikov by vláda mohla zaviesť bezplatnú dopravu selektívnejšie – napríklad ju obmedziť len na také vlakové spojenia, ktoré aktuálne jazdia s minimálnym počtom cestujúcich. Cieľom by bolo rovnomernejšie rozloženie dopytu a odbremenenie preplnených vlakov, ktoré využívajú bežní cestujúci platiaci za dopravu v plnej výške.
ZSSK zmeny stále pripravuje, pričom dátum ich spustenia zatiaľ nie je jasný. To spôsobuje medzi oprávnenými skupinami cestujúcich neistotu a frustráciu. Mnohí z nich totiž očakávali lepšie služby a jednoduchšie riešenia v rámci bezplatnej železničnej dopravy už od začiatku tohto leta.