Predaj automobilov v Európe predstavuje komplexnú výzvu a automobilky sa ocitajú v komplikovanej situácii, kedy musia neustále balansovať medzi záujmom zákazníkov po vozidlách so spaľovacím motorom a rastúcimi požiadavkami Európskej únie na znižovanie emisií. Práve v takejto situácii sa momentálne nachádza automobilka Kia, ktorá musí opatrne manévrovať medzi dopytom po spaľovacích vozidlách a nutnosťou zrýchleného prechodu na elektromobily.
Krehká rovnováha medzi benzínovými a elektrickými autami
Podľa vyjadrenia Carlosa Lahoza, viceprezidenta predaja spoločnosti Kia pre Európu, čelí automobilka dileme, ako účinne zladiť predaj tradičných vozidiel so spaľovacími motormi s elektromobilmi. Nadmerná orientácia na spaľovacie motory vystavuje spoločnosť riziku vysokých pokút zo strany EÚ za nedodržanie sprísnených noriem na množstvo vypúšťaného CO2. Naopak, príliš rýchly prechod na elektromobily vedie k výraznému poklesu ziskovosti. Dôvodom sú predovšetkým vysoké výrobné náklady na batérie, v dôsledku čoho elektrické vozidlá stále nie sú rovnako finančne konkurencieschopné ako ich spaľovacie verzie. Automobilky tak prakticky používajú zisky z predaja benzínových a naftových áut, aby mohli financovať vývoj elektromobilov.
Kia v tomto probléme určite nie je sama. Automobilový priemysel v Európe čelí narastajúcemu tlaku zo strany regulačných orgánov EÚ, ktoré neupúšťajú od ďalšieho sprísňovania emisných limitov. Veľké automobilky ako Volkswagen či Renault uvádzajú, že im v roku 2025 hrozia miliardové pokuty v eurách v dôsledku prekročenia prísnejších emisných štandardov. Automobilka Stellantis dokonca tvrdí, že ich inžinieri venujú vyše štvrtinu pracovného času práve prispôsobovaniu vozidiel novým regulačným metabolizáciám.
Kia zažíva rastúci úspech na európskom trhu
Situácia značky Kia však v skutočnosti nie je vôbec negatívna. Spoločnosti sa darí na európskom trhu naberať veľmi pozitívne výsledky a úspešne sa presadzuje aj napriek komplikovanému prostrediu. Prvé štyri mesiace aktuálneho roka zaznamenala Kia v regióne EÚ, EFTA a Spojeného kráľovstva trhový podiel až 4,1 percenta. S týmto podielom automobilka predbehla aj výrazne známejšie značky ako Ford (3,4 percenta), Opel/Vauxhall (2,9 percenta), Citroën (2,8 percenta), Fiat (2,3 percenta) či španielsku značku SEAT (1,7 percenta). Kia dokonca predstihla v podiele predaja na európskom trhu svoju sesterskú firmu Hyundai, ktorej podiel dosiahol 3,9 percenta.
Hoci Kia aj naďalej úspešne naviguje medzi úskaliami legislatívneho a trhového prostredia, cesta k úplnému prechodu na elektromobily ostáva zložitejšia, než by výrobcovia chceli. Automobilka plánuje i naďalej využívať stratégiu postupného prechodu – zarábať dostatok prostriedkov predajom klasických vozidiel a investovať tieto zdroje do vývoja životaschopných elektrických automobilov nasledujúcich generácií.
Výzvy elektromobility: Tesla zápasí s bezpečnostnými incidentmi
Súčasná situácia demonštruje širší problém automobilového priemyslu, ktorý sa netýka iba pravidiel stanovených EÚ, ale aj vývoja nových technológií, ku ktorým patrí autonómne riadenie. Nedávny incident spoločnosti Tesla ukázal náročnosť spoľahlivého nasadenia autonómnych riadiacich systémov. Kvôli ich zlyhaniu sa auto značky Tesla dostalo do nehody na železničných koľajniciach. Tento prípad poukazuje na to, že automobilové firmy pred sebou majú ešte dlhú cestu nielen pokiaľ ide o zvládanie emisných noriem, ale aj v oblasti technických inovácií, od ktorých si trh sľubuje väčšiu mieru bezpečnosti a komfortu.