Vodiči, ktorí zvyknú často cestovať do zahraničia, musia počítať s významnými zmenami v oblasti cezhraničného vymáhania pokút. Európska únia definitívne schválila zásadnú novinku – systém Cross-Border Enforcement (CBE), ktorý urýchli a zjednoduší vyberanie sankcií za dopravné priestupky naprieč krajinami EÚ. Členské štáty, vrátane Slovenska, majú odteraz maximálne dva a pol roka na implementáciu tohto systému do svojich národných legislatívnych rámcov.
Systém zlepší medzinárodnú spoluprácu a vymáhanie pokút
Podľa dostupných údajov Európskej únie ostáva momentálne až 40 % pokút uložených zahraničným vodičom nezaplatených, a to najmä kvôli komplikovaným administratívnym postupom medzi jednotlivými krajinami. Nový systém CBE tento problém rieši zásadným zjednodušením komunikácie. Členské štáty si budú navzájom poskytovať rýchly prístup k potrebným informáciám o vinníkoch priestupkov prostredníctvom vytvorenia špecializovaných kontaktných miest a digitálnych nástrojov.
Tento krok by mal podľa očakávaní Európskej únie zabezpečiť výrazné zníženie počtu nezaplatených pokút. Uľahčí tiež odosielanie sankcií priamo previnilým zahraničným vodičom, ktorí doteraz často unikli bez postihu kvôli medzinárodnej byrokracii.
Rýchlosť nie je jediný priestupok, ktorý bude lepšie postihovaný
CBE sa sústreďuje predovšetkým na prekračovanie povolenej rýchlosti, ktorá je najčastejším zahraničným priestupkom. Zo štatistík Európskej únie vyplýva, že až 15 % všetkých priestupkov automaticky zaznamenaných systémami v krajinách EÚ páchajú práve vodiči zo zahraničia. Až 96 % týchto porušení súvisí práve s prekročením rýchlostných limitov.
Zároveň systém pokrýva aj iné závažné priestupky, akými sú jazda pod vplyvom alkoholu či drog, nebezpečné predbiehanie, preťaženie vozidiel, prejazd cez plnú čiaru či nedodržanie bezpečnej vzdialenosti medzi vozidlami. Zavedenie jednotného systému tak má okrem zvýšenia výberu pokút prispieť predovšetkým k zvýšeniu bezpečnosti na európskych cestách.
Slovenskí vodiči by mohli byť nepríjemne prekvapení
Podľa nových pravidiel musia členské krajiny EÚ vrátane Slovenska zaviesť tento systém najneskôr do konca roka 2027. Z pohľadu slovenských vodičov táto zmena znamená zásadný posun v praxi – pokutu za priestupok v zahraničí dostanú oveľa rýchlejšie a účinnejšie než doposiaľ. To výrazne znižuje možnosť, že priestupok mimo vlastnej krajiny zostane nepotrestaný.
Vodiči by sa mali pripraviť aj na odlišnú výšku sankcií v jednotlivých členských štátoch Európskej únie. Kým Slovensko patrí skôr k miernejším krajinám z hľadiska výšky pokút, inde v Európe môžu byť sankcie za i relatívne mierne prekročenia rýchlosti značne vysoké.
Európska únia očakáva nielen výrazné zvýšenie účinnosti vymáhania pokút, ale aj posilnenie celkového rešpektu vodičov voči pravidlám cestnej premávky. Efektívnejšia cezhraničná právna spolupráca má v konečnom dôsledku viesť k zníženiu počtu dopravných nehôd a výrazne vyššej bezpečnosti cestnej premávky v celej Európe.